Trætte og fulde: Derfor var østeuropæiske chauffører involverede i trafikuheld

Havarikommissionen har undersøgt 25 sager, hvor lastbilchauffører var skyld i trafikuheld. Fem af chaufførerne var østeuropæere.
Havarikommissionen har undersøgt 25 sager, hvor lastbilchauffører var skyld i trafikuheld. Fem af chaufførerne var østeuropæere.
Havarikommissionen har undersøgt 25 sager, hvor lastbilchauffører var skyld i trafikuheld. Fem af chaufførerne var østeuropæere. Foto: Nikolai Linares/Scanpix/arkiv

Tre var trætte og to var fulde. Det var sandsynligvis årsagen til, at de fem østeuropæiske lastbilchauffører forårsagede en ulykke i trafikken.

Sådan skriver Havarikommissionen i en rapport, hvor de har undersøgt 25 trafikuheld. I alle sagerne har lastbilchaufførerne været skyld i ulykken, og i fem af sagerne var chaufførerne østeuropæere. Om de fem sager skriver Havarikommissionen:

"I et tilfælde faldt chaufføren sandsynligvis i søvn, hvilket var afgørende for, at ulykken skete, og træthed kan også have haft betydning for de øvrige 3 ulykker. 2 af de udenlandske chauffører var stærkt påvirkede af alkohol, da ulykkerne skete, hvilket ligeledes nedsatte deres bevidsthedsniveau."

Flere af de udenlandske lastbilchauffører havde med sikkerhed overtrådt køre- og hviletidsreglerne eller manipuleret med fartskriveren. Og de havde enten været vågne hele natten eller kun sovet lidt, konkluderer Havarikommissionen.

Danskerne var også trætte 

Af de 20 danske lastbilchauffører var der også én, der faldt i søvn bag rettet. En anden havde med sikkerhed overtrådt køre- og hviletidsreglerne, og to andre havde henholdsvis manipuleret med og fejlindstillet deres fartskriver, så deres køre- og hviletid ikke var korrekt opgjort.

De danske chauffører havde i gennemsnit sovet syv timer om natten, og kun én havde overnattet i førerhuset. 

 

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.