Traditionelle firmajulegaver er på retur
Vinkasserne er yt. Det er luksusvarer som dyre cremer, cigarer, specielle øl og lædertasker til gengæld ikke.

Det skal være eksklusivt. Og det skal afspejle, hvem folk er.
Firmajulegaverne er blevet byttet ud med de ellers så velkendte seks flasker vin. I stedet hitter såkaldte well- ness-kurve til kvinder med fine sæber, håndklæder og champagne. Til mændene er en god flaske whisky, øl, en cigar eller et termometer til at måle vinens temperatur i højsædet.
I hvert fald hvis man spørger to af de firmaer, der leverer firmajulegaver til virksomheder landet over.

Skal ose af forkælelse

»Det skal ose lidt af forkælelse. Men også af hygge, som blandt andet kan opnås ved at give kaffe og juleknas,« fortæller Janne Munk Jensen, der driver InterPresent.dk.
Her henvender alle mulige slags firmaer sig for at bestille julegaver til medarbejderne. Men også offentlige institutioner. Indtil videre er det blevet til cirka 20.000 gaver, der er blevet sendt af sted.
»Der er flere og flere, der henvender sig for at finde en god gave. Og prisniveauet er også steget. Den typiske gave ligger på 450 kroner. Det er noget mere end for fem år siden, hvor vi startede,« fortæller Janne Munk Jensen, der har måttet lukke firmaets hjemmeside i nogle dage på grund af travlhed.
Selvom traditionelle firmajulegaver er på retur, har der dog ikke været det store salg i ting som dansk-designede vinglas og andet boliginteriør.
»Det er mest kurvene, hvor der så er anderledes ting i og luksusvarer. Men også ting, som hele familien kan nyde godt af,« forklarer Janne Munk Jensen.

Personlig gave

Hos denpersonligegave.dk, der også arrangerer firmajulegaver, har der især været mange henvendelser om den personlige julepakke.
»Der er mange virksomheder, der bestiller forskellige gaver, så der både er til den unge kvinde og den lidt ældre mand. Så er det noget med velduftende kropspleje og øl. Når det er til unge mænd, vil firmaerne gerne have gaver som pokersæt med specielle chips og øl. Vi får meget at vide, at det skal være noget, man kan nyde, og at det skal være lidt lækkert,« fortæller indehaveren, Louise Greve.
Hos TDC, hvor der arbejder 14.000 mennesker, tages de individuelle gavebehov meget alvorligt. Det fortæller HR-konsulent Leif Elken.
»I år har alle fået fire gaver at vælge imellem. Det var der stor tilfredshed med. Netop fordi vi er en så stor virksomhed med så mange forskellige mennesker, skal der være noget for alle,« forklarer Leif Elken.

Lædertaske et hit

Derfor kunne TDC-medarbejderne i går få glæde af en læderrejsetaske, Unisex- creme fra Ole Henriksen, barbecuesæt med peberkværn eller seks flasker vin.
»Lædertasken var et kæmpe hit med 6.000 afsatte gaver. Men også cremen var en succes blandt både mænd og kvinder, mens kun 2.000 personer ville have vin,« siger Leif Elken, der aldrig har oplevet, at folk er blevet sure over deres gave.
»Men der har været mange forskellige meninger at skulle forholde sig til,« siger han.