Dårlig udtale eller et lille ordforråd.
60 procent af tosprogede børn med ikke-vestlig baggrund har problemer med at tale dansk, når de begynder i 0. klasse, selv om langt de fleste er født og opvokset i Danmark, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.
Det viser en omfattende undersøgelse fra Syddansk Universitet (SDU) som for første gang har samlet 3497 sprogvurderinger af skolestartere fra hele landet.
Og mange af børnene når aldrig at lære ordentligt dansk, inden de forlader folkeskolen, mener Niels Egelund, professor i pædagogik ved Aarhus Universitet.
- Vi risikerer at tabe en hel generation på gulvet. Hvis børnene er seks år og ikke taler ordentligt dansk, er de hægtet af, allerede når de begynder i skole, siger han.
Også børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) mener, at dårligt dansk kan give store problemer.
- Vi svigter børnene, fordi de næsten ikke har en chance for at få en god folkeskole efterfølgende, siger hun.
Formanden for pædagogernes fagforening Bupl, Henning Pedersen, mener, at der allerede i vuggestuen skal være fokus på sprogstimulering.
- Det bliver mere og mere almindeligt, at institutionerne har en sprogpædagog ansat, men flere skal have kompetencerne, så de kan understøtte børnene, siger han til avisen.
Folketinget besluttede i 2011, at man kan tvinge tosprogede i børnehave, men Kommunernes Landsforening (KL) har ingen oplysninger om, hvorvidt det bliver håndhævet i praksis.