Topchefer er den faggruppe, der har sværest ved at nå deres arbejdsopgaver.
Ifølge tal fra Statens Institut for Folkesundhed oplever 49 procent af topcheferne, at de altid eller ofte ikke når alle deres arbejdsopgaver. Men det overrasker ikke arbejdsmiljøchef i Ledernes Hovedorganisation Lars Andersen:
- Det er et vilkår som topleder. Der er altid mange opgaver, som den øverste chef skal tage sig af. Men det er ikke nødvendigvis et problem. Det skyldes i høj grad, at de ved, hvad de går ind til, når de får posten. De har valgt det selv og er blevet valgt. De giver karrieren højeste prioritet, de har travlt, men lever i arbejdet. Familien har forhåbentlig også accepteret prioriteringen. Derfor er de ikke splittet på samme måde mellem arbejds- og privatliv, som mange andre på arbejdsmarkedet kan være, siger han.
Personale stresser
Lars Andersen påpeger, at det især er ledere med personaleansvar, der oplever stress, da arbejdet med mennesker ofte er langt sværere end toplederens. I undersøgelsen bekræftes det også, at personaleansvar trækker tænder ud.
30 procent af de selvstændige uden personaleansvar når ikke deres arbejdsopgaver, men har de personaleansvar, så er det hele 42 procent, der ikke bliver færdige.