Den gode nyhed er, at massevis af discountvarer er utroligt billige, faktisk endnu billigere, end du tror, når du finder dem på hylden hos den lokale Lidl, Fakta, Netto, Aldi eller Rema 1000.
Den dårlige er, at prisrod i butikkerne gør det mere besværligt for kunderne at vurdere, hvilken butik der leverer de bedste varer til den billigste pris.
Det mener flere eksperter i detailhandel, efter at Politikens årlige pristjek har afsløret masser af forkerte priser hos de fem discountkæder.
Fakta var værst. Her var der prismærket fejlagtigt på 12 ud af 36 udvalgte varer, da Politiken i sidste uge gik ud for at undersøge priser. I Netto gjaldt det 8 varer, og i Lidl og Rema 1000 stødte avisen på 6 forkerte prisskilte ud af 36 varer. Aldi var duks med kun én fejlmærket vare.
Fakta havde persille til 4 kroner, selv om der stod 7 kroner i grøntafdelingen, hakket oksekød kostede 23 kroner, men var prissat til 25 og køkkenrulle til 6,25
I Lidl stod for eksempel den flydende håndsæbe til 6,95 kroner på hylden, men den reelle pris var 4,50, ved tandpastaen stod der 4,95, selv om man kun skulle betale 3,50 kroner i kassen, og hygiejnebindenes pris var 3,50 kroner på hylden, men 1,75 kroner ved kassen.
I alle tilfældene var prisen lavere, når varen kom igennem ved kassen, end den pris, der stod på hylden. Men det får kundernes tillid til at vakle alligevel, mener Louise Byg Kongsholm, ekspert i forbrugertrends og direktør i PEJ-gruppen.
"Priserne bliver hele tiden sat op og ned, ofte flere gange på en uge. Når priserne så står forkert, så fremstår butikken ikke troværdig over for kunderne. Og ryger prisen ned, en halv time efter at du har handlet, så er det bare irriterende", siger Louise Byg Kongsholm til Politiken.