Hver gang du starter din nye bil, sladrer den med værdifuld data om, hvor du kører, og hvornår bilen skal til service.
Informationen går direkte til de store bilproducenter, men ikke til mekanikeren på dit lokale autoværksted.
- På den måde har de jo en logisk konkurrencemæssig fordel, hvis man sammenligner med de mindre værksteder, siger Michael Pedersen, der er en del af styregruppen i Danish Automotive Group fra Viborg, til DR Midt & Vest.
I fremtiden vil data fra bilerne være en nødvendighed for at kunne udføre reparationer, og derfor kan den ende med at skabe monopol-lignende tilstande i bilbranchen.
- Bilejerne bliver på den måde bundet til bilproducenten, siger Michael Pedersen.
Det er et stort debatemne i hele i Europa. På den ene side står de bilproducerende lande, mens resten af EU kæmper for mere gennemsigtighed på området.
FDM deler bekymringen for, at bilernes data i fremtiden kan tage livet af de små og lokale autoværksteder.
- Hvis ikke man sikrer, at de små værksteder får mulighed for at læse de her fejlkoder, så de kan forstå, hvad der er galt med bilerne, så er det bare et spørgsmål om at finde en slutdato, siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk til DR Midt & Vest.
I Danmark er det kun de nyeste biler, der indeholder den teknolgi, der kan generere den værdifulde data, men inden for få år, vil den være standard i alle biler.
- Når danskerne får skiftet den nuværende vognpark ud, så kan vi godt forvente, at alle biler vil indeholde den nødvendige teknologi, siger Torben Lund Kudsk.
Hos Dansk Industris bilbranche, der repræsenterer bilproducenternes forhandlere, anerkender man udfordringen med den nye data.