Transportminister Ole Birk Olesen (LA) skal i nyt samråd og bagmandspolitiet skal undersøge, hvor tæt to italienske forretningsmænd, der er dømt og anholdt for korruption, er på Storstrømsbroens danske firma.
Sådan lyder nogle af de politiske krav, efter at Fagbladet 3F kan afsløre, at de reelle ejere af det danske Storstrømsbro-firma er to koner og en bror til de korruptionsramte italienere.
- Det lyder jo helt utroligt. Vi har et helt akut behov for at afklare, om de her familiemedlemmer i virkeligheden er hånddukker for korrupte bagmænd. Det skal vi både have juridisk, men også med politiets hjælp, siger SF's transportordfører Karsten Hønge, der mener bagmandspolitiet bør gå ind i sagen.
Han omtaler sig selv som både "paf og dybt bekymret" over de nye oplysninger, og vil nu indkalde transportministeren til et hastemøde i forligskredsen bag Storstrømsbroen.
- Som udgangspunkt kan den danske stat ikke arbejde sammen med personer, der er korrupte. Ministeren må på banen med det samme. Nu vil jeg kontakte ham og bede om et møde så hurtigt som muligt, siger Karsten Hønge.
Også Andreas Steenberg fra Radikale Venstre vil have en forklaring på, hvad der foregår.
- Det holder jo ikke, at man bare kan indsætte et familiemedlem, hvis man er blevet dømt for korruption. Det her skal vi uden tvivl have kigget på, siger han.
- Min største bekymring er, om vi får bygget en bro eller ej? Jeg er nervøs for, om pengene til broen bliver spildt, siger Andreas Steenberg, der vil have Vejdirektoratet til at undersøge situationen.
Samme budskab lyder fra Lennart Damsbo-Andersen (S), mens Kristian Pihl Lorentzen fra Venstre vil have ministeren til at forklare sagen:
- Vi må tale med ministeren om, hvad det her betyder for projektet. Vi tager en snak med ham om det efter påske.
- Vi vil jo gerne have broen bygget til tiden, men der skal også være styr på tingene, siger Kristian Pihl Lorentzen.
Enhedslistens Henning Hyllested er "forbløffet" over, at det er nær familie til to italienske mænd med korruptionssager på nakken, der står som reelle ejere af Storstrømsbroens danske firma.
- Det løber mig koldt ned ad ryggen, men bekræfter bare, at vi skulle se at få stoppet det hele og lade buddene gå om - og så må det koste den forsinkelse, som det må koste, siger Henning Hyllested.
Da Vejdirektoratet skrev under på kontrakten med de italienske brobyggere fik de indført en nødudgang i kontrakten i form af en såkaldt "self-cleaning-klausul", som skulle hjælpe med at sikre, at firmaerne ikke var korrupte.
- Men på denne her måde forsøger firmaerne jo at snyde sig uden om klausulen. Der er jo ikke styr på det - heller ikke fra Vejdirektoratets side, siger Henning Hyllested, der nu vil have ministeren i samråd.
- Jeg indkalder transportministeren i samråd med det samme, siger han.
Ifølge flere juridiske eksperter, som Fagbladet 3F har talt med, er det ikke ulovligt at lade sin kone eller bror lede et selskab, man selv tidligere har været en del af.
Men ifølge Henning Hyllested så er situationen for længst forbi, hvad der handler om lovgivning alene.
- Der er jo snart ingenting, der er ulovligt. Men den moralske grænse er overskredet. Storstrømsbroen er finansieret af skattekroner, og så skal vi ikke lægge og entrere med firmaer, som er anløbne, siger han.
Mens flere ordførere kræver handling fra ministeren, Vejdirektoratet og sågar Bagmandspolitiet, så er reaktionen fra Dansk Folkepartis transportordfører en helt anden.
- Hvad fanden skal jeg gøre ved det? Stoppe hele projektet, fordi at nogle er i familie med hinanden? spørger Kim Christiansen.
- Men kan du godt forsvare over for dine vælgere, at danske skattekroner ryger ind i et selskab, der har deltagelse af nære familiemedlemmer til to mænd, der er dømt og anholdt for korruption?
- Jeg er ragende ligeglad med, hvor pengene ender. Bare vi får bygget en bro. Og så har jeg ikke flere kommentarer til den sag, siger Kim Christiansen.
Fagbladet 3F ville gerne have interviewet transportminister Ole Birk Olesen (LA) om sagen, men ministeriet oplyser i et mailsvar, at Ole Birk Olesen ikke har nogen kommentarer.