Selvom Socialdemokratiet gennem de sidste mange meningsmålinger har ligget langt foran Venstre, og der samtidig er klart flest danskere, der peger på Mette Frederiksen som deres foretrukne statsminister, ser billedet noget anderledes ud på de sociale medier. Her er statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) den absolut mest populære partileder med over dobbelt så mange følgere som den næstmest populære partileder - og over fem gange så mange som sin ærkerival.
Det viser en kortlægning af partiledernes følgere på Facebook, Twitter og Instagram, som firmaet Cuponation har lavet, skriver Politiken torsdag.
På Facebook kan Lars Løkke Rasmussen bryste sig af, at mere end 200.000 danskere følger ham, mens blot 66.000 danskere følger hans nærmeste rival, Mette Frederiksen (S). Hans nærmeste konkurrent, Liberal Alliances Anders Samuelsen, har godt 135.000 følgere.
Lægger man følgerne på Twitter og Instagram oveni, ser det endnu værre ud for Mette Frederiksen, som kun er til stede på Facebook. Således får Løkke over 340.000 følgere mod Frederiksens 66.000.
En af forklaringerne kan ifølge Kirsten Drotner, som er professor i medievidenskab på Syddansk Universitet og forsker i sociale medier, findes i, at Venstres vælgere ved de seneste valg generelt har været yngre end Socialdemokratiets.
- Vi ved fra flere undersøgelser, at unge ofte er mere aktive end ældre med at melde sig ind i forskellige grupper, herunder politiske partier og politikere, siger Kirsten Drotner til Politiken.
En anden forklaring kan slet og ret bygge på, hvor mange penge de to partier bruger på sociale medier. Både hvor mange penge, der bruges på medarbejdere, der koncentrerer sig om sociale medier, men også på at betale Facebook for at booste opslag, som dermed kommer ud til flere, siger Trine-Maria Kristensen, der rådgiver virksomheder om sociale medier.
Hun påpeger, at Venstre virker dygtigere end Socialdemokratiet til at bruge de sociale medier til det, de er lavet til - den personlige kontakt - og dermed også poste mere personlige udmeldinger.
- Jeg har en opfattelse af, at Løkke - eller hans social media-manager, det kan vi jo ikke vide - er dygtig til at bruge de sociale medier på netop den måde. Det er ikke, fordi Socialdemokraterne er udygtige, men de bruger i højere grad Facebook til politiske udmeldinger, siger hun til Politiken.
Lars Løkke Rasmussen skriver - på Facebook - om kortlægningen:
"Sjovt med eksperter... Boost, penge og alderssammensætning på FB-brugerne. Glem det. Jeg skriver fortsat alle mine opslag selv, bruger ingen penge på at booste og glæder mig over, at mine +200.000 brugere er repræsentativt sammensat," skriver statsministeren.