Mange virksomheder har allerede planlagt deres digitale marketingstrategi for 2023 og frem. Smarte virksomheder leder konstant efter de seneste trends, som de kan inkorporere for at maksimere deres resultater og indvirkning. Her er nogle af de største trends, der påvirker digital marketing og som kan hjælpe din virksomhed med at vokse.
1. Korte videoer vil vokse mest i 2023
Korte videoer har taget marketingverdenen med storm, og vi forventer, at det vil fortsætte i 2023 og frem. Hele 90% af de marketingfolk, der bruger korte videoer, vil øge eller opretholde deres investering næste år, og 1 ud af 5 af alle marketingfolk har planer om at udnytte korte videoer for første gang i 2023. I dag kan korte videoer både distribueres på TikTok, Instagram Reels og Stories, YouTube Shorts, Pinterest Idea Pins, Facebook Stories, LinkedIn Stories m.fl. platforme.
Hvad kan du gøre nu? For at din virksomhed forbliver relevant, skal du optræde på de kanaler og formater, hvor deres kunder er. Det gode er, at korte videoformater finder vej ind i sociale medie-managementværktøjer og planlæggere, så det vil blive nemmere at planlægge og distribuere korte videoer for din virksomhed næste år. Test og lær din vej til succes på disse magtfulde platforme, der tjener så meget tid og opmærksomhed.
2. SEO vil fortsætte med at skinne
Selvom SEO har eksistereret i rigtig mange år, så fortsætter det med at være et magtfuldt værktøj til at tiltrække og konvertere leads. SEO rangerer fortsat helt i top hvad angår ROI og effektivitet, og 88% af dem, der bruger SEO, vil øge eller opretholde deres investering i 2023 ifølge et større studie foretaget af HubSpot.
Hvad kan du gøre nu? Uanset om du er en ny eller etableret, lokal eller global, så kan du drage stor fordel af at inkorporere SEO i din virksomhed. Med hjælp fra et bureau som Citona, vil du samtidig være på forkant med fremtidige algoritmeopdateringer, få en tilpasset strategi der baner vejen for større synlighed på relevante søgeord, mere kvalificeret trafik og i sidste ende øge dit salg.
3. Direkte beskeder (DM) som branding på sociale medier
Brugen af direkte beskeder (DM) til kundeservice er relativt ny, men allerede anvendt af 29% af alle marketingfolk i dag. Det har den 3. højeste ROI af alle marketingtrends og vil vokse i 2023, med 15% af markedsførerne, der planlægger at prøve det for første gang. Derudover vil 87% af markedsførerne, der bruger direkte beskeder på sociale medier til kundeservice, øge eller vedligeholde deres investering i 2023.
Hvad kan du gøre nu? Så længe sociale medie-apps som Instagram, Twitter og Facebook fortsætter med at udvikle deres e-commerce-evner, vil det kun blive vigtigere at tilbyde kundeservice gennem DMs. Overvej hvordan din virksomhed kan interagere med potentielle kunder og følgere af din virksomhed. Det kan f.eks. være følgere af din sociale virksomhedsside eller brugere som er del af en fælles gruppe på sociale medier.
4. LinkedIn som B2B-Powerhouse
LinkedIn har eksisteret i mange år, men har for nyligt postet rekordvækst og engagement. Det forventes faktisk, at LinkedIn vil udgøre 25% af B2B-reklame inden for to år. Der er med andre ord en voksende mulighed for, at virksomheder kan bruge platformen til vækst. Alligevel udnytter meget få virksomheder denne mulighed.
Hvad kan du gøre nu? LinkedIn vil med al sandsynlighed fortsætte med at vokse. Vær på forkant med udviklingen ved at inkorporere LinkedIn i din marketingstrategi. Optimer dit indhold, fang din målgruppes opmærksomhed og se efter nye funktioner og muligheder for at accelerere din succes.
5 Kunstig intelligens bliver mere virkningsfuldt
Kunstig intelligens (AI) bliver mere og mere udbredt. En af de stille trends inden for digital marketing de seneste år har været, at AI er blevet integreret i næsten alle digitale marketingkanaler. Algoritmer bestemmer de sociale medieindlæg, du engagerer dig med, de søgeresultater, du ser, og endda de annoncer, der vises for dig. AI gør marketing smartere, og forbinder forbrugere med de helt rigtige produkter og beskeder.
Hvad kan du gøre nu? Undersøg, hvordan AI ændrer de grundlæggende aspekter af de digitale marketingkanaler, du bruger. Forstå, hvordan algoritmerne påvirker dine resultater, og optimer din indholdsstrategi for at udnytte dette.
Afsluttende bemærkninger
Selvom der har været stor forandring i verden det seneste år, så får det ikke branchen til at bremse op. I 2023 bliver det vigtigere end nogensinde før at overveje dit marketingmiks. De virksomheder som er bedst forberedt på forandring, er også dem som kommer bedst ud på den anden side - og som i sidste ende slår konkurrenterne af pinden.
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.