Danske lokomotivførere overser mere end én gang om dagen røde signaler, der betyder, de skal holde tilbage.
I alt kørte 531 tog i 2009 forbi et rødt signal, viser tal fra Trafikstyrelsen, som Berlingske har fået aktindsigt i.
Og det går ud over passagernes sikkerhed.
I 18 af sagerne vurderer de involverede, at der ligefrem var tale om, at togsikkerheden var "udsat for alvorlig fare" - i år er tallet for den type sager foreløbig oppe på 13.
"Når et tog passerer forbi et signalstop, er det typisk, fordi der ligger en menneskelig fejl bag," siger områdechef i Banedanmark Klaus Berman til Newspaq.
Formand for Dansk Jernbaneforbund, der organiserer lokomotivpersonalet, Ulrik Salmonsen, siger til Berlingske, at det skyldes en umulig køreplan og et stort arbejdspres.
Men den kritik afviser Klaus Bergman over for Newspaq.
"Kørerplanerne i Danmark, synes jeg ikke, er pressede. I alle vores planer er der lagt mellem otte og ti procent ekstra ind, så der er mulighed for at hente en lille smule af de forsinkelser, der er," siger han.
På Christiansborg mener Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen ikke, at der er grund til at skride ind:
"Jeg har tillid til, at der er noget, man rent banefagligt tager hånd om det her."
Kilde: Berlingske