Der er store lighedspunkter mellem de to seneste regnskaber for Scandinavian Tobacco Group.
Regnskabet for 2016, der er offentliggjort torsdag, viser således en omsætning, der i store træk er identisk med den, man præsterede året før.
Bare 0,2 procent er salget vokset, og det udgjorde sidste år 6746 millioner kroner.
Nettoresultatet er der heller ikke ændret meget ved. Det endte således på 681 millioner kroner mod 668 millioner kroner i 2015 - en forbedring på 2,1 procent.
Administrerende direktør Niels Frederiksen er tilfreds med, at man således har indfriet sine mål.
- Resultaterne afspejler vores planer og indsats. Vi vokser fortsat inden for håndrullede cigarer og ser yderligere muligheder for at tage markedsandele i Nordamerika, der nu udgør næsten halvdelen af vores forretning, siger han i en kommentar til regnskabet.
Selskabet forventer heller ingen vækst i omsætningen i år, men tror alligevel på, at man fortsat kan øge overskuddet.
Det bunder blandt andet i det effektiviseringsprogram, som man har iværksat, og som forventes at give en årlig omkostningsbesparelse på 200 millioner kroner.
Til gengæld har et nyt it-system hos selskabets amerikanske forhandler medført forstyrrelser i salg og fakturering, som vil påvirke årets resultat. Problemerne skulle dog være løst.
Scandinavian Tobacco Group producerer hovedsageligt cigarer, både håndrullede og maskinfremstillede. De markedsføres blandt andet under mærkerne Cohiba, Macanudo, Mercator og Cafe Creme.
Pibetobak og rulletobak indgår også i sortimentet, selv om de udgør en mindre del af omsætningen.
Scandinavian Tobacco Group gik på fondsbørsen i februar sidste år. Aktien blev dengang udbudt til kurs 100 og blev onsdag ved børslukning handlet i kurs 122,50.
/ritzau/