Han er en fast del af drengedrømme såvel som kvinders fantasier.
Piloten med næsten overnaturlig fysik og intelligens og iført ulastelig uniform er dog mere myte end realitet. Ny lovgivning gør det lettere at blive pilot og hurtigere at flyve op ad en karrierekurve få overvejer.
Skal kunne samarbejde
Danmark indførte i januar en lov, der giver flyselskaber og pilotskoler mulighed for at samarbejde direkte om at uddanne piloter.
Med den nye lov i hånden har lavprisselskabet Sterling og Center Air Pilot Academy ved Roskilde Lufthavn som de første i landet startet uddannelsen Multi-crew Pilot Licence (MPL), der fra starten specialiserer eleverne i at flyve Boing 737.
Foreløbig retter uddannelsen sig specifikt til denne type, da Sterlings flåde på 31 fly udelukkende består af 737 ere. Men på sigt vil MPL-uddannelsen med stor sandsynlighed brede sig til andre flytyper.
Traditionelt har pilotuddannelsen været meget bred, men fordi den nye er så fokuseret, kan eleverne forvente at sætte sig ved styrepinden på en Boing 737 - men altså foreløbig kun i denne type, der iøvrigt er verdens mest benyttede passagerfly - straks efter skoleafslutningen, hvilket er væsentligt hurtigere end før.
Den daglige leder og Chief Ground Instructor Anna Kjær synes, den nye uddannelse er bedre end den, hun selv tog i sin tid.
»Her på uddannelsen lærer eleverne for eksempel fra starten at flyve i to-pilots cockpit. De lærer samarbejdet mellem styrmand og kaptajn at kende, og det er en vigtig egenskab, som de store selskaber efterspørger, når de ansætter piloter,« siger hun.
Piloteventyr forude
Anna Kjær forklarer, at pilotaspiranter, der går direkte efter en karriere som passagerfly-pilot, hidtil har skullet bruge en masse unødvendigt krudt på at lære at håndtere fly med kun én pilot i cockpittet.
»I dag ligger piloters fremtidsmuligheder i passagerfly. Dagene med job i én-pilots maskiner er på vej ud og de små fly, der bragte post til Jylland, er det helt slut med. Men lavprisselskaberne de vokser og vokser,« siger hun.
Ifølge Anna Kjær er der på globalt plan brug for 18-20.000 nye piloter årligt. Hun fortæller, at chancerne for et job som pilot hos Sterling er gode, når den afsluttende prøve i MPL-uddannelsen er vel overstået.
»Men der er også andre jobs derude. For eksempel er der i både Kina og Indien - på grund af landenes økonomiske vækst - stor efterspørgsel på flere piloter. I Indien står fly på jorden!« afslutter hun med et pilot-udtryk, der i mere jordnær tale kan oversættes til mangel på arbejdskraft .
Uddannelsen koster lidt ekstra - 799.000, for at være præcis. Til gengæld er et Sterling-job en sandsynlighed efter sidste skoledag, og man kan forvente at nå op på 100.000 kroner i månedsløn mod slutningen af sin karriere. Et helbred a la austronauters er ikke nødvendigt for at blive pilot. Et normalt helbred, syn og hørelse samt balanceevne er hovedkravene.