Mens nogle brancher er hårdt presset på grund af pandemien, klarer andre sig ualmindeligt godt. Et af de selskaber, der er kommet mere end fint igennem krisen, er onlinesupermarkedet nemlig.com.
For første gang, er det lykkedes selskabet at komme ud med et driftsoverskud. Det fortæller stifteren Stefan Plenge i en pressemeddelelse.
Med en omsætning på 2,1 mia. kr. har nemlig.com leveret en vækst på 45% samt forbedret sit driftsresultat med 55 mio. kroner. Det betyder, at virksomheden i det netop offentliggjorte årsregnskab for perioden d. 1 august 2019 til d. 31 juli 2020 for første gang kan fremvise et positivt EBITDA resultat, som lander på 13 millioner kroner.
- Det har været et helt særligt år, vi har gennemlevet i nemlig.com, hvor vi i årets første 7½ måned lå med en vækst på 22-25% samtidig med, at vi på EBITDA niveau var blevet overskudsgivende på månedlig basis. I de sidste 4½ måned af regnskabsåret oplevede vi en sand eksplosion i efterspørgslen, da COVID-19 ramte Danmark, og landet blev lukket ned, hvilket fik væksten til at ramme 100%. Til trods for de mange ekstraordinære omkostninger der er forbundet med at vokse så hurtigt, er jeg stolt over, at vi er lykkedes med at fastholde et overskud på EBITDA igennem hele året, siger Stefan Plenge, administrerende direktør og stifter af nemlig.com.
1.000 nye arbejdspladser
Den store efterspørgsel betød, at nemlig.com på meget kort tid måtte ændre arbejdsgange og ikke mindst rekruttere hundredvis af nye kollegaer for at kunne møde de mange nye kunders ønsker om at få leveret dagligvarer og måltidskasser hjem til hoveddøren.
I 2020 forventer nemlig.com at skabe 1.000 nye arbejdspladser, hvormed det samlede medarbejderantal runder 2.000. Størstedelen af de nye rekrutteringer har været til at udvide kapaciteten i driften samt i kundeservice, men også specialister indenfor primært IT er blevet rekrutteret for at understøtte væksten.
– Jeg er meget imponeret over den helt ekstraordinære indsats, vi som samlet team er lykkedes med i det forgangne regnskabsår. Vækstmæssigt er vi på meget kort tid rykket 2-3 år frem i vores udviklingsrejse, og måden, vi håndterede denne store opgave, var vitterligt ved at løfte i flok. Det kræver en stærk holdånd at håndtere den vækst, vi har oplevet og samtidig byde 1.000 nye kollegaer velkommen om bord til at hjælpe med at servicere vores mange nye og loyale kunder, siger Stefan Plenge.