Det bliver et logistisk mareridt for restauranter og fortovscaféer at skulle kontrollere coronapas.
Det forudser Katia Østergaard, direktør i Horesta, der er en brancheorganisation for hotel-, restaurations- og turisterhvervet.
Genåbningsaftalen betyder, at udendørs servering kan genåbne 21. april. 6. maj kan restauranterne slå dørene op for indendørs servering.
I begge tilfælde er et coronapas adgangsbilletten for gæsterne.
- Vi kommer til at få en kontrolfunktion, der er så væsentlig anderledes end den servicefunktion, vi normalt repræsenterer, siger Katia Østergaard.
Kravet om coronapas betyder, at man skal kunne dokumentere, at man enten er vaccineret, har haft sygdommen tidligere eller kunne fremvise en negativ coronatest, der maksimalt er 72 timer gammel.
Katia Østergaard forudser, at det vil blive fordyrende for erhvervet at skulle tjekke, om gæsterne har tingene i orden.
Direktøren forventer også, at det nye krav kommer til at betyde, at mange bliver hjemme i stedet for at gå ud at spise.
Hun henviser til en undersøgelse, der viser, at 60 procent af restaurantbesøgene er spontane eller planlægges samme dag.
Katia Østergaard har også svært ved at se logikken bag kravet om coronapas.
- Det er også svært at se, hvorfor det er farligere at gå på restaurant, sammenlignet med at man går rundt mellem hinanden, når man handler ind i detailhandlen uden krav om coronapas.
- 50 mennesker kan løbe svedende rundt mellem hinanden og dyrke sport uden coronapas. Men hvis de bagefter skal have en sodavand på en fortovscafé, så skal de kunne fremvise et coronapas.
- Det er meget vanskeligt at få øje på logikken, siger Katia Østergaard.
Også organisationen Dansk Erhverv er skeptisk i forhold til kravet om coronapas som adgangsbillet.
- I Dansk Erhverv er vi tilhængere af coronapas, men når det kommer til restauranter og caféer, har de været hårdt ramt af restriktioner.
- Der er ingen tvivl om, at vi havde håbet, at det ikke var en forudsætning, at man skal bruge coronapas for at gå på café, restaurant eller lignende.
- Vi bliver derfor nødt til at følge situationen tæt for at se, om caféerne og restauranter får det nødvendige kundegrundlag til at drive deres forretning, siger direktør Brian Mikkelsen i en kommentar.
/ritzau/