Hvis badeværelset er håbløst umoderne, vinduet er utæt, eller væggene skal bankes ned, er det ikke lige meget, hvem der kommer og ordner det.
En undersøgelse fra Dansk Byggeri viser, at håndværkeren helst skal have været på besøg tidligere eller være anbefalet af andre.
»De ældre ved godt, at det ikke er ligesom at købe en stol, der er færdig. Det kræver lidt mere, end at vi bare er enige om prisen, vi skal også tale om, hvordan det skal laves,« siger Michael H. Nielsen, direktør i Dansk Byggeri.
Samlet set er kriterierne omkring erfaring med håndværkeren eller en anbefaling langt vigtigere end pris. I henholdsvis 63 og 49 procent er det afgørende for valget.
Unge mere risikovillige
Hos de unge boligejere er tallet på regningen dog vigtigst ved udvælgelsen, da de ikke har erfaring med branchen, siger Michael H. Nielsen.
»Unge, som måske skal have håndværkere for første gang, går efter prisen. De er mere risikovillige, hvor de ældre går efter det sikre,« sier han.
Hvor hurtigt, arbejdet udføres, er også ganske væsentligt.
»Når unge har truffet en beslutning, vil de have lavet det nu. Når vi vil have en mobiltelefon, går vi også bare ud og køber den. De er hurtigere på aftrækkeren. Det er nok derfor, nogle kommer galt af sted. Det billigste er ikke altid det bedste,« siger han.
Spørg venner og naboer
Michael H. Nielsen mener dog ikke, at de dyre håndværkere dermed også altid giver størst tilfredshed bagefter, men han hælder til de ældres kriterier, når man skal have lavet noget derhjemme.
»Når du køber en håndværksmæssig ydelse, kan du ikke se det færdige resultat. Det vigtigste er, at uanset om man er ung eller ældre, skal man vælge nogen, man kan få en god reference på. Spørg venner eller naboer,« råder han.
Aftale undgår skænderi
Det er også smart at indhente pris fra flere, man har hørt godt om. Desuden er en skriftlig, detaljeret aftale en god idé, så man ikke senere skal skændes om en ridse i bordpladen eller skævt håndtag.
På www.byggegaranti.dk kan man indtaste firmaets telefonnummer og se, om det er medlem af en garantiordning. Her har Dansk Byggeri i samarbejde med Forbrugerrådet også lagt en liste ud med ni gode råd til, hvad man skal sikre sig, når det er tid til håndværkerbesøg.