Højhastighedstog, der sikrer hurtig og effektiv forbindelse mellem landsdelene. Bedre muligheder for godstrafikken. Det er meget positive meldinger til et aktivt erhvervsliv, der har brug for sikker og effektiv transport af både personer og gods.
Men det gælder så om ikke at fristes til at sige, at vi med et højhastighedstog kan undvære en international lufthavn.
Tværtimod vil en international lufthavn med højhastighedstog blive et endnu stærkere kort for området. Der er i forvejen fuldt tilstrækkeligt befolkningsunderlag til en international lufthavn, når blot den ligger det rette sted i forhold til Århus.
Højhastighedsforbindelser mod nord og syd vil give en lufthavn i det østjyske så stort et trafikgrundlag, at let og naturlig adgang til flytransport videre ud i verden bliver den nye hverdag.
Se bare lufthavnen ved Göteborg, Sveriges næststørste by. Den har 2,7 mil. udenrigspassagerer årligt, næsten dobbelt så mange som indenrigs. Og to ud af tre udenrigspassagerer er forretningsrejsende. Der er direkte forbindelse til 35 europæiske byer, med Amsterdam, Frankfurt, Paris, London, Bruxelles og München på topti listen over de mest brugte.
Det kunne lige så godt være Århus. Det kan blive Århus, hvis vi tør være visionære nok til at se, hvad Århus har brug for i en global verden. En rigtigt placeret østjysk lufthavn vil naturligvis også forbedre muligheden for indenrigsflyvning i traditionel forstand, men det primære fokus er det internationale.
»En strategisk rigtigt placeret lufthavn vil være det stærkeste enkeltinitiativ over for en fortsat udvikling og udbygning af Århusområdet og hele Vestdanmark. Det gælder både for erhvervslivet og for forsknings- og uddannelsesverdenen«. Sådan siger direktør Peter Kjær, A/S Schouw & Co, formand for Erhverv Århus.
Så holdningen er klar ¿ lad os komme i gang med de visionære og fremadrettede infrastrukturprojekter, til lands, til vands ¿ og i luften. Det kan kun gå for langsomt.