Til 800 chefer: En blomst for en arbejdsløs
Ny kampagne: I København kommer offentligt ansatte på uanmeldt jobbesøg. Colourbox
Charmeoffensiv: Jobcenter Københavns tager på uanmeldt besøg i ny kampagne.

"Goddag! Jeg kommer fra Jobcenter København. Jeg ville lige stille en blomst og gøre opmærksom på, at der er masser af ledige til rådighed, hvis I står og mangler."

Op mod 800 københavnske virksomheder kan forvente besøg fra kommunen, der har indledt en charmeoffensiv for at afsætte deres ledige.

Bevæbnet med blomster og udstyret med cykler skal kommunale virksomhedskonsulenter året ud sparke døren ind til de mindre arbejdsgivere.

"Vi har en lille blomst med, fordi vi kommer på uanmeldt visit," siger afdelingschef i Jobcenter Københavns Virksomhedsservice, Maja Agu, om den nye kampagne.

Sig det med blomster

”Formålet er at gøre opmærksom på, at Jobcentret er her og, at vi er repræsentanter for en hel masse ledige, som gerne vil ud og bidrage i virksomhederne og understøtte dem i at vækste,” forklarer Maja Agu.

Med blomsten følger en pjece , hvor virksomhederne opfordres til at fortælle konsulenterne om deres behov for nye hoveder.

'Måske kan vi skræddersy en løsning til jer, der gør det attraktivt at ansætte nye medarbejdere', skriver man i pjecen.

"Konkrete ordrer hjem"

Det handler ikke bare om de rigtige faglige kvalifikationer, men også om de løsninger, som virksomhederne kan gøre brug af, eksempelvis virksomhedspraktik eller løntilskud.

Kampagnen er lige gået i gang, men indtil videre har Keld Brems og kollegaer sparket dørene ind til omkring 200 mindre virksomheder i København.

Det virker, og der er allerede kommer "konkrete ordrer hjem", siger Maja Agu, der dog ikke kan sætte et tal på effekten, fordi kampagnen kun har løbet i tre uger.

DA: En udmærket idé

Den nye Kampagne  retter sig mod de mindre virksomheder, der ikke altid er opmærksomme på de forskellige ordningen som virksomhedspraktik, løntilskud og muligheden for at gøre brug af kommunens virksomhedskonsulenter i rekrutteringssammenhæng.

Det kan være en "udmærket idé" at skabe den direkte kontakt til virksomhederne, hvis man har gjort sig nogle strategiske overvejelser omkring, hvad for virksomheder man gerne vil have fat i først, siger Jørgen Bang-Petersen, chefkonsulent i Dansk Arbejdsgiverforening, DA.

"Virksomheder anvender normalt en meget bred variation i deres rekruttering. Hvis det her kan kan være et yderligere element i en vifte af muligheder, som virksomhederne bruger, så er det velkomment set fra vores perspektiv," siger Jørgen Bang-Petersen.