Den kinesiske teknologivirksomhed ByteDance, der blandt andet ejer appen TikTok, har sidste år mere end fordoblet sin omsætning. Det har ByteDance oplyst i en orientering til sine ansatte. Det skriver den amerikanske avis The Wall Street Journal.
Omsætningen er sidste år vokset til, hvad der svarer til 213 milliarder kroner. Det er en stigning på hele 111 procent sammenlignet med året før.
Til sammenligning har store danske virksomheder som Mærsk, Novo Nordisk og Vestas sidste år omsat for henholdsvis 244, 127 og 111 milliarder kroner.
Tvivl om sikkerheden
Det fremgår ikke af avisens historie, hvad der ligger til grund for den markante omsætningsvækst. Men et bud er indtægter fra den populære app TikTok.
TikTok er et socialt medie, hvor brugere kan se eller selv dele korte videoer, hvor de blandt andet mimer til sange, danser eller laver mad. Mediet har de senere år opnået stor popularitet hos især unge mennesker.
Der har dog været flere hændelser, som har fået politikere til at rejse tvivl om brugernes privatliv og sikkerhed på det sociale medie.
Ud over TikTok ejer ByteDance også andre apps som eksempel Douyin, der er en pendant til TikTok, men til brug indenrigs i Kina, og Jinri Toutiao, der er en app til at samle nyheder.
Underskud
På tværs af alle platforme har ByteDance omkring 1,9 milliarder aktive brugere om måneden, fremgår det ifølge avisen af orienteringen til medarbejderne.
Mens omsætningen sidste år er steget stort for ByteDance, så er virksomheden løbet ind i et driftsunderskud på 13 milliarder kroner i 2020.
Ifølge The Wall Street Journal skyldes underskuddet til dels, at ByteDance har haft højere udgifter i forbindelse med udlodning af aktier til de ansatte.
I 2019 havde ByteDance et driftsoverskud på 4,2 milliarder kroner.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.