Det sociale medie TikTok er et populært sted at sælge nøgenbilleder og hjemmelavede sexvideoer. Det viser en gennemgang, Politiken har lavet på det sociale medie, der især er udbredt blandt danske børn.
Ved at undersøge to måneders aktivitet fra februar til april på TikTok, fandt avisen over 100 populære profiler, der bruger det sociale medie til at sælge hjemmelavet porno.
Salget foregår ikke direkte på TikTok, men sælgerne bruger stærkt seksualiserede videoer på det sociale medie til at gøre reklame for deres salg af hjemmelavet porno.
Politikens gennemgang viser, at mange børn interagerer med de seksualiserede videoer - blandt andet med kommentarer, hvor børnene giver udtryk for at være forvirrede og bange for det, de ser.
- Det er dybt problematisk, at det her sker på en platform, vi ved bliver brugt af mange danske børn på ned til ni-ti år, siger seniorrådgiver hos Red Barnet, Jon Kristian Lange, til Politiken.
Aldersgrænsen for at bruge TikTok er officielt 13 år, men ifølge den seneste rapport fra DR’s Medieforskning bruger hvert femte danske barn mellem 9-14 år TikTok dagligt.
Hos Medierådet for Børn og Unge beskriver formand, Stine Liv Johansen, moderationen på platformen som "det vilde vesten".
Derudover påpeger hun, at der ikke noget filter på det sociale medie, der forhindrer selv de yngste brugere i at se stærkt seksualiseret indhold.
Det er uvist, hvor mange børn der har set de problematiske videoer. Men alene videoer, der er mærket med et særligt hashtag, som er populært hos brugere, der sælger hjemmelavet porno, er ifølge Politiken blevet set mere end 230 millioner gange.
Politiken har delt oplysningerne om de problematiske profiler med TikTok, der ikke vil interviewes, men skriver i en mail:
"Vores fællesskabsregler definerer, hvad der tilladt på vores platform, og her fremgår det tydeligt, at vi ikke tillader indhold, der udøver, promoverer eller glorificerer salg af seksuelle ydelser. Vi undersøger disse profiler, og hvis noget indhold — i videoer eller i informationen på en brugers profil — bryder vores regler, vil vi handle i overensstemmelse med vores fællesskabsregler og brugerbetingelser".
TikTok er et socialt netværk, hvor brugere kan dele korte videoer med sang-efterligning, humor, dans eller de kan vise deres talenter.
TikTok købte i november 2017 appen Musical.ly for omkring 6,8 milliarder kroner.
2. august 2018 blev de to apps slået sammen, og TikTok overtog dermed de mere end 200 millioner brugere af Musical.ly.
TikTok har over en milliard brugere og er især populær blandt børn og unge.
TikTok er ejet af kinesiske ByteDance.