Onsdag har Havarikommissionen offentliggjort en endelig rapport om togulykken på Storebæltsbroen 2. januar, hvor otte mennesker mistede livet.
Her følger et overblik over ulykken:
* 2. januar klokken 05.19: Et lyntog forlader Aarhus og kører med retning mod Københavns Lufthavn. 131 passagerer og tre medarbejdere er om bord.
* 2. januar klokken 07.35: Toget bliver ramt af dele fra et modkørende godstog fra DB Cargo og foretager en hård opbremsning på Storebæltsforbindelsen. Ulykken sker på lavbroen.
Otte passagerer mister livet i ulykken - fem kvinder og tre mænd.
Fire bliver alvorligt kvæstet, og 12 personer kommer lettere til skade. De kvæstede passagerer befinder sig primært i togets to forreste vogne.
* 7. januar: Havarikommissionen og repræsentanter fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen overværer en demonstration af en aflæsning for at afdække potentielle risici ved brug af lommevogne.
Demonstrationen afdækker defekte eller fejlbehæftede låsemekanismer.
* 8. januar: Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen forbyder kørsel med lommevogne og bestemmer, at reglerne for, hvornår og hvor hurtigt godstogene må køre over Storebælt, bliver ændret.
* 14. marts: Havarikommissionen konkluderer i en foreløbig rapport, at en kombination af den kraftige vind på dagen og en utilstrækkelig låsemekanisme var skyld i ulykken.
* 18. december: Havarikommissionen kommer med sin endelige rapport om ulykken.
Den peger på manglende låsning af trailer som årsag til ulykken og skriver, "at det eneste sandsynlige scenarie er, at sættevognstraileren var læsset med hovedbolten i skamlen, men at skamlen ikke var låst inden ulykken."
Kilder: DSB, Fyns Politi, Havarikommissionen og Banedanmark.
/ritzau/