Region Hovedstadens Akutberedskab vil nu undersøge, hvorfor flere borgere på det seneste ikke har fået svar på deres coronatest.
Det skriver TV 2 Lorry.
Regionens undersøgelse kommer efter, at TV 2 Lorry forleden kunne berette om en håndfuld tilfælde med borgere, der har ventet forgæves på svar, efter de er blevet testet på regionens testcenter i Ballerup.
TV 2 Lorry har efterfølgende modtaget adskillige henvendelser fra personer, der fortæller, at de har oplevet det samme. Flere af dem er bekymret og spørger, hvad der er sket med de forsvundne prøver, og hvordan fejlen kan opstå.
Region Hovedstaden oplyser til TV 2 Lorry, at de faktisk ikke ved, hvad der er gået galt, men at de er i gang med at undersøge sagen.
- Sammen med Statens Serum Institut undersøger vi alle led i kæden. Lige fra borgeren dukker op ved os, får scannet sit sundhedskort, og indtil prøveglasset skal være afleveret inde på seruminstituttet, siger Martin Fjordholt, beredskabsmanager i Region Hovedstadens Akutberedskab, til TV 2 Lorry.
Han uddyber, at akutberedskabet nu undersøger, om der er fejl i de it-systemer, de bruger til at registrere borgere og prøver i. Akutberedskabet undersøger blandt andet, om der er sket fejl i den scanning, der foretages af sundhedskortet og prøven. Og de gennemgår hele den manuelle proces i forhold til at bringe prøveglasset fra testcenteret hen til seruminstituttet.
Beredskabsmanager Martin Fjordholt fortæller, at man i Region Hovedstaden kun har fået meget få henvendelser fra folk, der ikke har fået svar på deres test. Men regionen hører meget gerne fra folk, der har oplevet det.
- Vi kan ikke eftersøge den enkelte prøve uden at have samtykke fra borgeren, men vi kan måske få en bedre ide om, hvad omfanget er, hvis de kontakter os, siger han.
Han anbefaler desuden, at man bestiller tid til en ny test, hvis man ikke har fået svar på sin coronaprøve efter 72 timer.
Der er dog ikke grund til bekymring, hvis man ikke får sit prøvesvar, understreger Martin Fjordholt.
- Men vi er udmærket klar over de gener og den usikkerhed, det giver nogle borgere, hvis svaret ikke dukker op. Det er vi selvfølgelig rigtig kede af, siger han.
Region Hovedstaden kan ikke sige præcis, hvornår de er færdige med at undersøge, hvad der kan være gået galt.
- Men jeg kan love, at vi arbejder hårdt på at finde ud af, hvor fejlene er opstået, lyder det fra beredskabsmanager Martin Fjordholt.