Lillebror ID.3 blev kåret som Årets bil 2021 herhjemme, og nu er storebror ID.4 kommet på gaden. Og hvor ID.3 godt kan virke en smule skrabet indeni, så føles SUV'eren mere gennemført og helstøbt.
VW buldrer lige nu derudaf med den største omstilling i virksomhedens historie, hvor de elektriske biler i løbet af en kort årrække skal overtage rollen som bilfabrikkens vigtigste forretningsområde.
ID.4'eren (og ID3'eren for den sags skyld) har ingen eller meget få børnesygdomme på trods af, at det er VW's første fuldt elektriske biler bygget op fra bunden. Og de skal og kan gøre op med fordommene, som benzin- og dieselglade bilister altid har. Det er vigtigt, at en elbil i dag kan:
* Køre langt på en opladning
* Genoplades hurtigt
* Køre behageligt
* God plads til fem personer (ID.4)
* Og gerne en trækkrog med i købet (ID.4 igen).
* Ikke så dyr som en Tesla (så køber man jo bare den)
Og disse kriterier opfylder ID.4'eren så rigeligt. Den kører upåklageligt, har et dejligt optræk og masser af plads, da man jo slipper for den pladskrævende kardantunnel, og gulvet derfor er helt plant i kabinen.
Bagagerummet rummer 543 liter, og bagsædet kan foldes forover i to dele, og hattehylden vipper med op sammen med bagklappen, der i denne udgave er elektrisk betjent.
Prisen er også yderst spiselig: Begynder ved 320.000 (for det 52 kWh store batteri med rækkevidde på 343 km.) og op til 445.000 for den store udstyrsmodel med 77 kWh med op til 518 km. rækkevidde. Ladetiden er ca. 10 km per minut, og det er flot og en god ting, når man er på farten (ex. efter 20 min. har man 200 km. i "tanken").
Sidstnævnte store model får det så lidt sværere, da både Tesla 3 og den nye Mustang E ligger i samme prisleje her. Men VW er efterhånden også blevet et slags premiummærke, så måske prisen ikke skræmmer.
Det er ikke nogen let lille bil, da store batterier vejer som havde man en malkeko på bagsædet. Vægten er over to tons (!), og det er noget mere end hvilken som helst benzinbil i den her klasse.
Alligevel virker den ikke træg i kurver og på snoede veje og er ganske komfortabel i sin opsætning hele vejen – og på vejen.
Indedøre sidder man lidt højt oppe, som man jo gør i SUV'er. Godt udsyn og fin fralæggeplads overalt i kabinen samt godt anlæg, masser af højttalere samt separate frisklutsdyser til bagsædepassagererne.
Hvorfor:
Fordi du får en af de mest helstøbte elektriske biler på markedet med masser af plads, VW-kvalitet, hurtig opladning og lang rækkevidde. Oven i købet med et træk, som må trække 1.000 kg.
Hvorfor ikke
Fordi i den dyreste udgave, så frister det alligevel med den nye Mustang E, der kommer til at koste det samme (godt nok i den skrabede udgave).
Nyt showroom midt i byen
Den 23. marts blev det blå folie pillet ned i stueetagen i Industriens hus over for Rådhuspladsen, da Volkswagen åbnede sit nye elektriske showroom Volkswagen City Studio.
I Danmark ligger bilhusene normalt fri for storbyernes larm og travlhed udenfor byerne. Men i landene omkring os og resten af verden er det ikke unormalt, at store bilhuse pryder facaden sammen med små og store butikker i gadebilledet. Nu har Volkswagen ladet sig inspirere udefra og placerer sig i hjertet af København.
- Med en placering på den mest folkelige gade i Danmark, hvor danskere fra hele landet og turister bevæger sig fra banegården ned mod Rådhuspladsen, får rigtig mange mennesker mulighed for at få et indblik i Volkswagens fremtidige univers. Den unikke centrale placering er ikke noget, vi ofte har set et bilhus eje i Danmark før, så vi er meget spændte og glade for, vi kan være med til at skabe en ny oplevelse, siger Mads Nør Lauvring, adm. direktør for VW Danmark.
Volkswagen City Studio bliver også omdrejningspunktet for en række events, der sætter fokus på Volkswagens grønne omstilling både lokalt og globalt. Rækken af events bliver både for private kunder, virksomheder, offentlige institutioner, diverse interesseorganisationer og pressen.