Ørkensolen skærer i øjnene, det røde støv hvirvler om min bil, mens store sten og huller i vejen bliver forceret, som var det nyanlagt asfalt i Farum og ikke den knoldede vej syd fra Marokkos oldgamle by Fez.
Pludselig må jeg dog bremse ned. For ulig vejene omkring Farum, er forhindringen forude meget lokal: En kæmpe flok får står midt på vejen og glor på bilen, der nærmer sig i horisonten. Og de bliver stående trods Toyota’ens drabelige størrelse og kraftige bilhorn, der lyder ud over landskabet. En hyrde kommer smilende hen til sin flok, og med få bevægelser får han den til at flytte sig ud i rabatten, og den stenede vej ligger nu klar til endnu en bumlende tour de force med en bil, som har større selvtillid end de fleste andre firehjulstrækkere.
En af de første Toyota Land Cruisere fra 1970'erne og den spritnye. Foto: Per Kuskner
Toyotas længst levende model, Land Cruiser, er efter 15 år kommet i en helt ny version. Og naturligvis skal sådan en testes i behørige omgivelser i ørkenen og Atlasbjergene i det nordlige Marokko.
Motoren er hverken, som det ellers er kutyme med nylanceringer, af el eller en plugin-hybrid. Nej, hvis man kører på det afrikanske eller australske kontinent, i arabiske ørkener eller pampassen i Argentina, kan man ikke forvente at se et grøn Clever-ladepunkt. Derfor er det en sejtrækker af en diesel-maskine på 2.8 liter, 205 hk. og med et lydefrit og nyudviklet 8-trins automatgear.
Vi kørte med en speciel kravlefunktion ned ad et over 30% stejlt bakkedrag, men det føltes ikke på noget tidspunkt uhyggeligt. Og den kan også køre baglæns med denne funktion, hvis man fortryder og gerne vil op igen uden at vende…
Foto: Per Kuskner
Et væld af hjælpe-systemer
Hov, hvad med en fed V8’er som i ”gamle dage”? Nej, den er ikke på programmet, faktisk er der kun denne ene motor at få i alle udstyrsvariationer. I et par dage fik Avisen.dk lov til at teste denne firehjulstrukne bjergged i stort set alle udfordringer på nær lige dybt vand. Det var jo tør og stenet ørken og marokkansk bjerglandskab med stejle og dybe huller i de meget snævre veje, hvor autoværn er lige så sjældne som kornmarker.
Og lad os give den nok ikke så overraskende konklusion allerede: Land Cruiser er en sublim og helt fabelagtig velkørende og kapabel bil på både vej og i groft terræn. Der er så mange assistentsystemer til terrænkørsel såsom elektrisk differentialespærre, Multi-terrain Select system, krængningsstabilsator, nedkørselsassistent, crawl-system og meget mere. Disse er godt nok afhængige af, om du vælger den laveste udstyrsmodel T2, T3 eller topudgaven T4.
En naturlig forhindring på vejen i Marokko - masser af dovne får. Foto: Per Kuskner
Og på trods af de mange terræn-assistentsystemer, som man nok ikke kommer til at bruge ret ofte i dagligdagen, er det også en moderne bil med gængse vognbane-, nødbremse-, fjernlys-, skilte-, vejkryds- og et væld af andre assistentsystemer i behold.
Hvordan er markedet?
Og så lige lidt for terræn-nørderne: Man kan med den nye model vælge at frakoble krængningsstabilisatoren foran. Det giver bedre køreegenskaber og større komfort på ujævne veje og lettere håndtering på almindelige. Og den såkaldte hjulvandring vil øges, som igen giver meget bedre greb på alle fire hjul ved de virkelig udfordrende underlag som store sten m.m.
Men er der overhovedet et marked for sådan en køremaskine herhjemme? Kan bondemanden, jægeren eller andet godtfolk ikke klare sig med en helt almindelig dødelig firehjulstrækker til marken og skoven? Jo, de fleste gange, men Land Cruiser har – ligesom Land Rover Defender – et DNA, der altid har betydet, at ingen bil – eller meget få – skal kunne hamle op med dem, når den asfalterede vej hører op.
Og så er Toyota langt det foretrukne køretøj især på det afrikanske og australske kontinent. Som Toyota godmodigt driller sin konkurrent med: ”Man kan sagtens køre Land Rover Defender ud i ørkenen, men hvis man gerne vil hjem igen, skal man nok vælge en Land Cruiser…”
Toyota Land Cruiser i sit es: På stejle hullede bjergveje.
Foto: Per Kuskner
Specifikationer Toyota Land Cruiser 250
Motor: 2.755 ccm, 4-cylindret diesel
HK: 205 hk
Acceleration: 0-100 km/t: 12 sekunder
Tophastighed: 170 km/t
Transmission: 8-trins automatisk
Pris: 1.479.900 kr. (udstyrsvariant T3) eller 1.604.900 kr. (T4)