T-Roc er en af VW-koncernens største succeser i nyere tid. En Golf, som er lavet om til en praktisk SUV med masser af plads og til en fornuftig pris ovenikøbet.
Så sidder der en gammel 60’er hippie tæt på pensionen i det tyske hovedkvarter i Wolfsburg og siger: ”Hey, lad os skære taget af, fjerne det midterste bagsæde, de to bagdøre og det store praktiske bagagerum, hva’ siger I?”
Og slipsedrengene i direktionen gjorde straks den gamle flippers drømme til virkelighed, og voilá!
Taget ryger op og i lynhurtigt, og du kan køre 50 km/t imens. Foto: Per Kuskner
Om det helt forholdt sig sådan, ved jeg ikke, men fakta er, at en meget upraktisk, men dog velkørende og supersjov bil lige nu er at finde hos alle VW-forhandlere herhjemme til en – lad os sige spiselig pris, i hvert fald for indstigningsmodellen på 1.0 liter med manuelt gear og 115 hk, som koster lige under 360.000 kr.
Designet kan godt dele vandene lidt, når man laver en åben højbenet SUV. Foto: Per Kuskner
Kørte fast
Testbilerne, som VW havde kørt i stilling på de kilometerbrede strande på Rømø, var dog de kraftigere 2.0-modeller med 150 hk og det supergode 7-trins DSG-gear. Men selv om sandet ser tilforladeligt ud, så måtte flere testkørere se sig nødsaget til at få hjælp af større og kraftigere firehjulstrukne køretøjer til at trække dem op, for det bløde underlag snyder. Pludselig er det for dybt og blødt, og da T-Roc’en ikke er udstyret med træk på alle fire hjul, ja, så…
Ikke så meget plads til hele familiens bagage på en lagtur, men T-Roc cabrio. er også mest ment som en run-a-around-car herhjemme eller en feriebil for to voksne. Foto: Per Kuskner
I modsætning til dens ”forfader” Beach Buggyen, som er ligeså hård at køre som en dør, larmer og lugter af benzin og udstødningsgas, så er T-Roc’en anderledes dannet og civil. På vejen kører den som alle andre biler, og toppen ryger op og i, mens man kører op til 50 km/t.
Den er ligeså agil som T-Rocs med fast tag, da man i dag kan lave cabriolet’er uden at skulle forstærke skroget med flere hundrede kilo, som i gamle dage, så kampvægten er stort set den samme på 1.540 kg.
Konkurrenterne
Hvordan markedet lige ser ud for en åben SUV er svært at spå om. Range Rover Evoque prøvede i 2016 at introducere en cabriolet, men den led en hurtig død to år efter.
Interiøret er pænt og logisk opbygget som kun en ægte "tysker" kan gøre det. Foto: Per Kuskner
Men fakta er, at kun få cabrioleter med plads til fire og med en pris under en halv million er på markedet lige nu. MINI har en, men den er til gengæld også mini i størrelsen, hvor T-Roc’en er større – især for bagsædepassagererne.
T-Rocen koster i den sjove version 452.000 kr. BMW 220i Cabriolet koster i den mindste udstyrsmodel (136 hk. aut.) hele 25.000 mindre end vores testmodel, så det er rent prestigemæssigt et meget bedre køb.
Der kommer et hav af standardudstyr med modellerne. Foto: Per Kuskner
Men igen, så har T-Roc’en en anden charme. Om ikke andet må man – undskyld udtrykket, når vi snakker cabrioleter – lette på hatten for VW’s initiativ om at lancere en åben SUV.
Hvorfor
Fordi der dømt fun-factor hele vejen rundt, og fordi du gerne vil have en fræk åben bil med god plads til fire og på samme tid kunne køre den om vinteren uden kalechestøj.
Hvorfor ikke
Fordi prisen i den sjoveste version med den store motor og automatgear er lige pebret nok.
0-100 km/t klares på lidt over 9 sekunder i 150 hk.-versionen. Foto: VW