Selv om den nye faceliftede Land Rover Discovery Sport er blevet mere slank, strømlinet og urban i sit look, så tag ikke fejl. Det stolte engelske (indiske i dag, undskyld) premium-bilmærke føler sig stadig hjemme i både Sahara, i junglen såvel som i det indre København. Omend størrelsen sidstnævnte sted gør det til noget af et kunststykke at parkere, selv om den indeholder alle kendte P-assist-pakker som standardudstyr.
Ydermere har den – trods størrelsen – smidt flere hundrede kilo, da undervognen og ramme nu er af aluminium, så den er ikke nær så forslugen som tidligere modeller, og accelerationen er ok. med godt 10 sekunder fra 0-100 km/t her i den mindste dieselmotor på 180 hk, som Avisen.dk testede.
LED-lygter er nu standard og indvendigt er der sket meget mere end udvendigt. En stor trykskærm med bedre infotainment-muligheder (Apple Car Play, Android Auto, Wireless opladning og 4G Wi-Fi hotspot bl.a.) dominerer, og både sæder og materialekvaliteter er bedre end før. Der er også et designvalg til hver kunde, som kan designe og skræddersy sin bils interiør, som han/hun lyster.
På den tekniske side har Discovery Sport arvet teknikken fra den ret nye Range Rover Evoque. Det betyder, at den kører med det særlige Terrain Response 2-system, hvor man let kan vælge mellem fire funktioner (Komfort, Sand, Græs-Grus-Sne, Mudder eller Hjulspor).
Det giver en god og automatisk stabil kørsel – også ved kørsel med påhængsvogn. Den må trække op til 2,5 tons på krogen.
Stort motorprogram
Udover den lille, men yderst adrætte motor, som vi testede, så kommer Discovery med en sjovere krasbørstig udgave med 240 hk, og så omfatter motorprogrammet desuden to benzinversioner med henholdsvis 200 og 250 hk.
Den lille dieselmotor gør det godt, og man savner ikke flere kræfter. Der er i øvrigt automatgear i alle modeller i dag.
Motorprogrammet er – ligesom mange andre motorer i dag – udstyret med et 48-volts mildhybrid-system. Det fungerer ved, at en elmotor trækker med sammen med dieselmotoren ved igangsætning og ved accelerationer. Elmotoren får sin energi fra et batteri, der oplades, når man motorbremser og bremser let. Det bidrager ligeledes til et bedre brændstofforbrug.
Vi nåede op på 14 km ved blandet kørsel, som må siges at være ok. for en bil i denne størrelse.
Prisen begynder ved "kun" 661.980 kr., og selv om det er mere end den gængse SUV, så er det trods alt stadig en fin pris på en bil, som oser af prestige, men ikke kun har det hele i munden. Det er den billigste Land Rover i programmet, og eneste hår i suppen her er, at det koster knaster, når man skal udstyre sin bil ud over standard.
Således kostede vores testbil lige 150.000 kroner mere, da den kom med en såkaldt teknologi- og Drive-pakke, panoramatag, metallak og 360 Surround Camera. Hvis man vil have to ekstra sæder med, så det bliver en 7-personers bil, må man slippe 25.000 ekstra oven i hatten.
Hvorfor?
Fordi du får noget af det ypperste indenfor offroad, som også kører som en drøm på vejen – og til en spiselig pris.
Hvorfor ikke?
Fordi du ikke har brug for firehjulstræk, da du aldrig kommer ud på mere groft terræn end en grusvej, og du har det fint med at køre i en fodformet japansk SUV.