Den mægtige VW-koncern spytter elektriske biler ud som aldrig før. Og for Audis vedkommende (som er en del af selvsamme koncern) var det kun to år siden, at de lancerede deres første fuldt elektriske bil.
Det var den store (og ret dyre) e-tron, som siden også er kommet i en såkaldt Sportback-model og en (endnu dyrere) e-tron GT, som tager kampen op mod Porsche Taycan i design og ydeevne.
Så er elektriske Audier kun for bilister med store lønninger? Ikke mere. Avisen.dk har lige testet fabrikken i Ingolstadts nyeste elektriske bil, Audi Q4, og den koster - omend ikke pebernødder - så kun valnødder.
Den store og rummelige SUV med alt det gode kvalitet, man kender fra Audi, ude såvel som inde kan erhverves fra 349.990,- kr. Det er dæl'me ikke mange penge i forhold til, hvad man får for pengene.
Det er så også for mindste model-"motor" 35 e-tron på 125 kW (170 hk) og med et 52 kWh batterikapacitet, der har en rækkevidde på 334 km. Lægger man 40.000 kr. oven i prisen, kan man få den større 40 e-tron med de mere anvendelige 508 km. rækkevidde i en 204 hk.-elmotor.
Hvordan ser den ud?
Designet er gennemtænkt og intet er tilfældigt i dagens elbiler, da hver en kilometer er vigtig, så alt fra sidespejle, luftindtag, spoilere og dæk og fælge er designet, så den kan yde mest muligt i rækkevidden.
Den meget skrånende A-stolpe klæder den godt, og det gør de voldsomme "19 tommer alufælge (standard) også. De bliver igen fremhævet af de markerede skærmkasser, som giver et muskuløst og dynamisk udtryk til bilen.
Indvendigt springer det lille rat i øjnene. Det er i en nyfortolket udgave, dobbelteget og med flad bund. Det indeholder både touch- og trykfunktioner og er meget intuitivt i opbygningen, og man vænner sig hurtigt til alle funktionerne.
Den har en "10,1 tommer stor infotainment-skærm, hvis funktioner også kan overføres til displayet foran føreren samt til head-up-displayet.
I øvrigt er det amerikanske højttaler-firma SONOS blevet valgt som "lyd-partner", og de 10 højttalere leverer et fremragende – nærmest koncert-agtigt – lydbillede.
Hvordan kører den?
Vi testede Q4 40 e-tron, og der var ikke noget Tesla-ooomph i optrækket. Ikke at den var sløv, men den har bare ikke samme kvikke acceleration som førnævnte eller som storebror Audi e-tron.
Man kan dog opgradere til topmodellen en 50 e-tron quattro (459.990 kr.) med 299 hk., og den er hurtig.
Ellers er elbiler jo ofte – uden at fornærme nogen – ret ens at køre. Og Audi Q4 hverken imponerer eller skuffer her. Den er også i et felt, hvor den skal kæmpe mod VW's populære ID4 og Ford Mustang E, så der skal ikke være noget slinger i valsen.
Audi er et af de førende mærker indenfor bæredygtig produktion, og det smitter også af på den nye Q4, som er bygget på fabrikken i Zwickau (ligesom VW ID3 og ID4), og den er 100 % bæredygtig, da fabrikken kun anvender grøn strøm til produktionen.
Sæderne, lydisoleringen og en masse andet er delvist lavet af genanvendte materialer såsom plasticflasker og andet. Mærket har et princip, som hedder: "Avoid and reduce" (undgå og reducer), og alle Q4-modeller kommer til forhandlerne med et CO2-neutralt klimaregnskab.
Hvornår kan jeg købe den?
Som med mange nye og prisbillige modeller, kan der hurtigt blive rift om dem, men Audi Danmark oplyser til os, at der indtil videre ser ud til – trods den store interesse – at der kan leveres biler til alle i år, hvis man ikke venter for længe. Nogle modeller er på lager og kan leveres med det samme, men alt efter udstyr og modeller, kan der være nogle måneders leveringstid.
Hvorfor?
Fordi jeg får en gennemført, veludstyret og meget lækker elbil til en pris, som normalt ikke er så lav, når man snakker tysk premium-mærke.
Hvorfor ikke?
Fordi jeg stadig synes, det er bøvlet at skulle finde ledige ladestandere at lade op på, så jeg foretrækker Plug-in hybrider indtil videre.