Den nye 5008 har fået et skarpt og dynamisk facelift. Det er mærkets største personbils-model, og den både syner og føles stor, når man sidder i den. Men når der skal være plads til 7 sæder, så kan det heller ikke nytte, at man sidder klemt som sild i en tønde på bagerste stolerække.
Avisen.dk testede den 130 hk. stærke HDi med udstyrsniveauet Allure Pack, og den koster i denne udstyrsversion 432.990 kr. Det er ikke småpenge, men alligevel er det en helt ok. pris, da mange 7-sæders MPV’er hurtigt kommer op i millionklassen. Og hvis man går ned i udstyr, så fås Peugeot’en faktisk fra ca. 350.000 kroner, og det er en skarp pris, da den stadig har masser af udstyr, bl.a. det silkebløde automatgear og velfungerende sikkerhedspakke.
Franskmændene har altid kunnet noget med design, og 5008 skuffer heller ikke her. Den har et lille rat, futuristiske displays og lækkerhed overalt i kabinen. Bagsædepassagererne har små hylder foran sig, individuel klimastyring og godt læselys.
Og når alle sæder er slået ned (går hurtigt via små stropper og håndtag i sæderne), så sluger det enorme bagagerum alt fra IKEA og mere til. Til gengæld koster de to ekstra sæder bagtil noget fylde i bagagerummet, når de er slået ned, hvorved selve rummet ikke får dybden med sig, og det betyder noget, når der skal læsses kufferter ind på langturen.
Fartpiloten holder pæn afstand til forankørende biler (kan indstilles i trin), og bremser bilen ned til stilstand. Ydermere sørger vognbaneassistenten for at holde bilen i vognbanen. En god feature, når man kører langt, som denne bil lægger op til.
De otte gear i automatgearkassen er silkeblødt og kvikt, når man trykker speederen i bund. 5008 er dog med sin størrelse og beskedne motor ingen sprinter, men i Sport-indstilling bliver den lidt hurtigere og agil, men som udgangspunkt er dette en behagelig og velaffjedret (blød) langtursbil.
Et par hår i suppen er startknappen, som skal holdes længe inde, før den starter. Ydermere savnede jeg DAB-radio i en topmodel som denne og lillebror 3008 havde en fiks detalje, da jeg testede den for nyligt, som heller ikke findes her: Automatisk op- og i-låsning af bilen, når man gik eller nærmede sig den.
Hvorfor?
Fordi du får en stor, elegant og meget rummelig bil til 7 personer for små penge. Ovenikøbet med pænt meget udstyr, som det er kutyme for franske biler.
Hvorfor ikke?
Fordi den er stor og lang, og du aldrig behøver at have både børn og svigerforældre med på samme tid i din bil.