Mercedes-Benz har lanceret deres nyeste autocamper Marco Polo med en 2.0 163 hk. stærk dieselmotor og 9-trins automatgear.
Avisen.dk tog den rundt i det danske solrige sommervejr, og den er et behageligt omend kompakt kørende hotel. Marco Polo er proppet med alt, hvad en familie på fire kunne ønske sig med to dobbeltsenge, pæn og smagfuld kabine med godt køkken, olievarmer, rullegardiner, god belysning med læselamper, drejesæder, bruser bagtil og et væld af ting, som gør camping/langturen komfortabel.
Ydermere kører den som en stor SUV og ikke en bus, og med sidevindsassistent kan man også køre over Storebæltsbroen i stormvejr.
Det eneste man savner er en integreret markise, som flere af konkurrenterne har med i pakken. Til gengæld er prisen kun lige under de 600.000 kroner, så der er råd til at fylde gode vine i køleskabet på turen.
Autocamperbrugere et plus for dansk turisme
Autocamperturismen rummer et stort potentiale for dansk turisme – og særligt i en tid, hvor vi skal holde afstand til hinanden. Skal interessen øges hos autocamperbrugerne i ind- og udland, kræver det dog udvikling. Det viser en ny undersøgelse fra Dansk Kyst- og Naturturisme.
I en tid, hvor vi skal holde afstand til hinanden og undgå smitte – også på vores ferie – virker det særligt tillokkende at køre landet rundt til særlige naturoplevelser i egen bolig med hjul på. Autocamperturisme vinder da også indpas som ferieform i disse år med mere end 2 millioner indregistrerede autocampere i Europa, herunder 811.000 med tilknytning til Danmark og de omkringliggende lande.
Det voksende marked udgør et stort potentialeområde for dansk turisme, viser en ny undersøgelse fra Dansk Kyst- og Naturturisme, som har spurgt 3.735 autocamperbrugere fra henholdsvis Danmark, Norge, Sverige, Tyskland og Holland, hvad der kendetegner deres behov og adfærd, når de rejser i Danmark og i udlandet.
Vilde med den danske natur
Resultaterne viser blandt andet, at autocamperbrugerne er vilde med den danske natur, som ifølge størstedelen af de danske, tyske og hollandske respondenter er den primære ”reason-to-go”. Faktisk har naturen så stor betydning, at en plads med beliggenhed ved kyst og hav samt sø og vand inde i landet kan få autocamperbrugerne på tværs af landene til at blive en ekstra nat.
Undersøgelsen viser desuden, at autocamperbrugerne har mange rejsedage på et år, som spreder sig på tværs af sæsoner.
Langt størstedelen af tyske autocamperbrugere vurderer Danmark som den primære eller en af flere vigtige destinationer, når autocamperens kurs skal sættes, mens det samme er tilfældet for omkring to tredjedele af de norske autocamperbrugere og halvdelen af hollandske og svenske autocamperbrugere. Men undersøgelsen viser også, at især de svenske og hollandske autocamperbrugere i højere grad betragter Danmark som et transitland, og at omkring halvdelen på tværs af de fire lande kun kender lidt til Danmark som autocamperdestination.
Danmark råder i dag over omkring 600 pladser til overnatning for autocampere.
Faktaboks: Hovedkonklusioner
- 72 procent af danske autocamperbrugere har foretaget en autocampertur i både Danmark og udlandet, hvor 23 procent kun var i Danmark og 6 procent kun var i udlandet.
- De udenlandske autocamperbrugere i undersøgelsen har i gennemsnit foretaget omkring 59-77 overnatninger i autocamperen i løbet af de seneste 12 måneder, hvoraf mellem 24 og hele 58 overnatninger blev foretaget i udlandet.
- 80 procent af danske autocamperbrugere overnatter på forskellige typer af pladser, når de er på tur med autocamperen.
- Danmark er blandt de foretrukne udenlandske feriedestinationer på alle fire udenlandske markeder.
- De danske autocamperbrugere har et gennemsnitligt forbrug på 325 kr. pr. person pr. døgn, mens de norske, svenske, hollandske og tyske har et gennemsnitligt døgnforbrug på henholdsvis 420, 320, 265 og 325 kroner pr. person.
- Størstedelen af de danske, tyske og hollandske autocamperbrugere ser den danske natur som ”reason to go”.
- Langt størstedelen af udenlandske autocamperbrugere kender allerede til Danmark som en autocamperdestination, og hele 90 procent overvejer eller kunne måske overveje at tage på en autocampertur til Danmark i løbet af de næste to år.
- For i alt 76 procent af de tyske autocamperbrugere, der har besøgt Danmark i løbet af de seneste to år, var Danmark enten den primære destination eller en af flere lige vigtige destinationer. Det samme er tilfældet for 66 procent af de norske, 57 procent af de svenske og 48 procent af de hollandske autocamperbrugere.
- Danske autocamperbrugere vurderer udvalget af pladser til ophold uden overnatning og antal pladser generelt i forhold til udlandet som dårlig.