Ford F-150! Det er et ikon og verdens næstmest solgte bilmodel efter Toyotas Corolla. Det er mest over there, at vejen er fyldt med disse fandenindvoldske pickup-trucks, som har været produceret siden 1948 og har solgt – hold fast – over 40 millioner styks af til dato.
Avisen.dk fik lov at prøve nyeste skud på stammen med det besnærende navn Lightning. Og det næsten 6 meter lange og næsten 3.000 kilo tunge monster ligner grangiveligt noget, som ville få Mikkeline og Sebastian Grøn Fodfohrm fra Østerbro til at slå korsets tegn for dem. Men - surprise - Lightning er mere grøn end deres Berlingo, for den er en 100 % elbil med en rækkevidde - trods størrelsen - på 480 km.
Vores testbil var topmodellen Platinum med det store 131 kW batteri, luksuspakke og alt i ekstraudstyr. Prisen i USA begynder ved $46.000 for den mere skrabede version, mens Platinum koster det dobbelte.
Det er – trods de fem sæder og praktisk stort lad dog ikke en bil til familien herhjemme, da pickuptrucks med brugbare sæder og altså på hvide plader koster, så jorden den ryster i modsætning til USA, hvor gulplade/hvidplade-konceptet ikke eksisterer.
Men til håndværkeren netop på gule plader er den genial. Den har en svimlende 900 kg. nyttelast og må trække monstrøse 4.500 kg. på krogen. Har man ikke noget på den, og har lyst til at få diverse Porsche-ejere og andet godtfolk til at tabe både sutten og køreskoene, så blæser de 3 tons fra 0-100 km/t på 4.5 sekunder, og det føles uvirkeligt. Som at blive skudt af sted i en blide fra middelalderen.
Den har fire køreindstillinger – Normal, Sport, Off-Road og Tow, og så er der et hav af kontakter.
Med den såkaldte Ford Intelligent Backup Power bliver din pickup nemlig også en ekstern strømkilde, hvor du kan hente op til 9,6 kW. Med Pro Power Onboard kan F- 150 Lightning-ejere bruge bilens strøm som en ekstern strømkilde til el- værktøj eller andre strømkrævende produkter, når de ikke er i nærheden af en opladningsmuligheder.
I USA er Ford den eneste bilproducent, der tilbyder en 80 Amp hjemmeladningsløsning som standard. Med dette er målet at F-150 skal oplade 48 km i timen. At oplade en F-150 fuldt ud med det største batteri (15-100 %) tager ca. otte timer, men det er derhjemme. På de offentlige hyper-ladestationer med eksempelvis en 150 kilowatt DC hurtigoplader kan F-150 Lightning med Extended Range Batteri oplade over 86 kms rækkevidde på blot 10 minutter og kan oplades fra 15-80 procent på cirka 41 minutter.
Man kravler op i førehuset via trinbrættet, for den er høj. Indenfor er der luksus overalt. Anlægget er danske B&O, og der er panoramaglastag, lædersæder med et hav af indstillinger og kæmpe info-skærm, som ovenikøbet er intuitiv og let at bruge.
Og så de kedelige nyheder: Prisen kan Ford ikke oplyse. Mest fordi der ikke er umiddelbare planer om at hjemtage den til vores marked eller det europæiske for den sags skyld lige pt. Men man kan parallelimportere den, og det er der en jysk fan af Ford F-150 Lightning, som netop har gjort. Den kommer ikke foreløbigt, for produktionen er ikke for alvor gået i gang endnu. Prisen skulle være i nærheden af et elektrochok på 1.8 mio. kroner, men så får du også en bil, naboen garanteret ikke har. Og som du med god og grøn samvittighed kan suse ud ad landevejen og det hårde terræn i.
Ford F-150 Lightning specifikationer:
563 hk. og 1.050 Nm.
0-100 km/t: 4.5 sekunder
Længde: 591 cm., bredde: 244 cm. (med spejle), højde: 199 cm.
Rækkevidde: 480 km.
Pris: Meget dyr, men spiselig på gule plader, men skal parallelimporteres indtil videre.