Som Avisen.dk skrev i juli, så er Ford Capri vendt tilbage på vejen. Og nu har vi sågar været ude og køre i bilen med det ikoniske navn, og det var ikke helt tosset, som en jyde ville udtrykke det, når noget faktisk er ret godt.
Men først navnet og historien: Ford Capri kom til verden som det europæiske modsvar til pony cars, der i USA allerede i flere år havde været rasende populære såsom Ford Mustang, Chevrolet Camaro og Pontiac Firebird m.fl.
Små sportslige biler med to døre og i alt fire sæder, som signalerede at her kom en kørende "uden cerut og blød hat". Og Ford Caprien med sit meget smukke og strømlinede design samt gode køreegenskaber vandt titlen som den allerførste Årets Bil, da man begyndte den kåring i 1968, og blev så Årets Bil 1969.
Ligesom Ford Mustang, Fiat 500 og Renault 5 har man også i Ford Capris tilfælde tænkt sig at bevare et ikonisk navn til at sælge nye og noget anderledes biler, da førnævnte og Capri er fuldt elektriske biler.
Og hvor Fiat 500 samt Renault 5 faktisk ligner deres ophav, så kan man hverken genkende Mustang eller Capri fra de oprindelige biler.
Også mærkeligt at skulle eksempelvis lave en ny praktisk familiebil med lang køler, næsten ingen bagagerumsplads og to døre i dag. Testbilen i sin skriggule farve, svulstige former og fem døre signalerer da også familiebil med stort F.
Ford siger da også, at de "hylder den glorværdige fortid og ikke foretager noget gravskænderi..."
Firmaet sætter også adjektiverne "Sjælfuld", "Retro", "Cool", "Ikonisk" og ydermere "Rebelsk" på Ford Capri anno 2024. Ret svulstige vendinger, men retro, ikonisk og cool kan man godt give dem ret i. Ford Capri kørte fra 1969 til 1986 og solgte næsten 2 mio. styks – det er ikonisk, og dens fortsatte virke er retro.
Cool kan man kalde beslutningen om, at den nye Ford Capri skal skille sig ud fra Fords andet store hit pt: Ford Explorer. Så linjeføringen er mere coupé-agtig, og den tofarvede lakering i sort adskiller sig også, og har den faktisk en lidt lavere undervogn takket været kortere fjedre, så den også ser mere sporty ud end Explorer, der ellers er bygget på prik samme platform. Og den eneste forskel indvendigt på de to modeller er faktisk rattet, ellers er cockpit og kabine fuldstændig ens. Og dog!
For Capriens 20 cm. længere dimensioner gør, at den har hele 102 liter mere bagagerum end Explorer - i alt 572 liter. Hvis man slår bagsæderne ned, så er det dog kun i alt 50 liter mere, da Capriens coupé-design æder en del af total-pladsen.
Nok om gamle dage og plads bagi, hvordan kører den så? Jamen den kører godt. Ikke for at være polemisk, men nu kører alle elektriske SUV'er jo som udgangspunkt godt, lydløst og med en tjep acceleration – det er jo ligesom deres narrativ, og hurra for det. Caprien føles hverken mere eller mindre sporty end sin "platforms-bror" Explorer, men ser lidt mere cool ud i linjeføringen og farverne.
Prisen begynder fra 319.990 kroner. Det er med 286 hk og en virkelig flot rækkevidde på op til 627 km (WLTP). Det er lige 20.000 mere end Explorer, og Caprien kan leveres på en enkel uge, hvis den er på lager. Hvis den skal konfigureres til en individuel smag, så regn med 4-5 måneder.