4. generation af en af danskernes mest foretrukne biler igennem de seneste 20 år, Toyota Yaris, bliver introduceret herhjemme i september. Ikke ved stort forkromede åbne hus-arrangementer – ikke i disse corona-tider – men på en mere subtil måde. Man kan stadig prøvekøre den hos forhandleren efter aftale, men man kan også via augmented reality og 3D få den hjem i stuen eller på køkkenbordet, hvis man skalerer den lidt ned. Smart!
Avisen.dk prøvekørte 1.5 liters Hybrid-versionen, som Toyota Danmark fortæller os, nok kommer til at udgøre 60% af salget herhjemme. Og den nye Yaris har en del at leve op til. Siden introduktionen af modellen tilbage i 1999 har den dels været Årets Bil i Europa, den udgør hver tredje solgte Toyota i verden, var den første bil med fem stjerner i dens klasse i den skrappe NCAP sikkerhedstest og har været den mest solgte hybrid-bil herhjemme 8 år i træk.
Dynamisk design
Og hvad er så den nye Yaris for en fætter fra Japan? Ved første øjekast er den langt mere dynamisk end de forrige modeller. Bredere skærmkasser, flot designet front og bagtil ligner den lidt den større cross-over C-HR (men det er ikke den danske designer Stefan Jubt Rasmussen, som stod for C-HR's design, som har været indover Yaris').
Avisen.dk's testmodel var udstyrsmodellen med stort head-up display i farver og – naturligvis siden det var en hybrid – automatgear. Den er den første, som er bygget på mærkets TNGA-baserede platform, kaldet GA-B (!), men der var nu ikke noget søvnigt over præstationerne og køreoplevelsen. Den havde 116 villige heste, som skød den lille bil af sted fra stilstand til 100 km/t på kun 9 sekunder, som er uvant for minibiler uden GTI-teknik og andet sjov og ballade.
Benzinøkonomien er ligeledes fin med 26.3 km/l, og med en startpris på lige under 130.000 kroner for indstigningsmodellen 1,0 T1 med 72 hk. (uden hybrid) er vi helt nede i den gængse mikrobils-prisklassen.
Toyota Yaris har modeller for ethvert temperament og pengepung. Største udstyrsmodel (H4) med hybrid koster – uden udstyr – en kvart million, og det bliver så også pludselig ret mange penge for en minibil, men til gengæld kan en lidt mindre udstyret 1.5 H3 leases for kun 2.495,- kr. om måneden med en engangsydelse på 4995,- kr.
Hvorfor:
Fordi den nye Toyota Yaris er en super velkørende bil og en af de mest driftsikre på vejene overhovedet.
Hvorfor ikke:
Fordi du har brug for mere plads og især mere plads i bagagerummet.