Urent trav med forkerte tal. Med denne metode forsøgte Danmarks tredjestørste teleselskab, Telia, at sælge deres iPhones i en række store annoncer i danske dagblade.
Men selskabet salgsmetoder overtrådte markedsføringsloven, og den slags koster. Efter politianmeldelse fra Forbrugerombudsmanden har Telia nu fået en bøde på 150.000 kroner, som selskabet har accepteret at betale.
Sagen handler om en række annoncer, som Telia indrykkede i en række større danske dagblade. Her havde telefonselskabet fejlangivet den samlede pris for en iPhone med stavnsbinding i seks måneder samt afdrag på telefonen i 12 måneder. Så tilbuddet var sminket bedre, end det faktisk forholdte sig.
Derudover havde Telia ikke oplyst, hvad det sammenlagt kostede at få en iPhone hos selskabet. Den slags er også en overtrædelse af markedsføringsloven; for angiver man ikke totalprisen på et tilbud, er det umuligt at sammenligne priserne med konkurrentens produkter.
Ved at acceptere bøden undgår Telia at blive hevet i retten denne gang.