Teknologien bakker klimakommissær Connie Hedegaard op i forbindelse med EU-Kommissionens forslag til nye skrappe grænser for, hvor meget CO2, der må udledes fra nye personbiler og lette varebiler fra 2020.
For med den fart udviklingen har fået de seneste år, kan det fint lade sig gøre, og flere biler er allerede nu tæt på det omdiskuterede krav, siger lektor Jesper Schramm fra afdelingen for mekanik på Danmarks Tekniske Universitet (DTU).
- Der har været stor fokus på at udvikle teknologier de seneste år, og en Golf, der kører på diesel er for eksempel allerede dernede af, siger Jesper Schramm.
En golf på diesel udleder eksempelvis 99 gram CO2 pr. kørt kilometer. I fremtiden bliver loftet 95 gram CO2 pr. kørt kilometer for personbiler, hvor gennemsnittet sidste år var 135,7 gram pr. kilometer.
Mens enkelte biler allerede nærmer sig grænsen, så er andre dog også langt fra. Og der er stor sandsynlighed for, at prisen på biler stiger. Der skal simpelthen puttes ny teknologi i motorerne.
I dag er man langt bedre til at kontrollere forbrændingsprocessen ved hjælp af elektronisk kontrol. Og man får lettere og lettere ved at styre motoren væk fra de kritiske situationer, som er med til at udlede CO2.
- Spørgsmålet bliver, om man som forbruger bliver nødt til, at gå på kompromis med bilens acceleration og have en lavere topfart for at få det til at fungere. Det vil tiden vise, siger Jesper Schramm.
Han fortæller dog, at de nye grænseværdier ikke er sat i blinde. Alle parter har været inde for at vurdere, hvad der teknisk vil være muligt.
Men Jesper Schramm slår også fast, at selvom politikernes krav er med til at drive udviklingen i en speciel retning, kan man ikke blive ved med at presse CO2-udledningen ned med de teknikker, man regner med, der bliver udviklet.
- Det bliver simpelthen sværere og sværere, siger Jesper Schramm.
/ritzau/