Kollegaens klamme kommentarer eller chefens hånd på numsen kan være en direkte konsekvens af en adfærd, der er tillært i teenageårene.
Det mener antimobbekonsulent Sidsel Stenbak fra virksomheden Amok, der står bag en ny stor undersøgelse af sexmobning blandt danske teenagere i 7. til 9. klasse.
Syv ud af ti unge har oplevet at blive mobbet med ord som 'kælling', 'luder', 'bøsserøv' eller 'svans' - eller også er de direkte blevet gramset på brysterne eller numsen af en anden ung.
"Der er stor sandsynlighed for, at man tager den her måde at kommunikere på med sig over på arbejdspladsen. Børn og unge er enormt eksponerede for sex i dag. Og derfor risikerer den her adfærd at blive en normalitet, hvis ikke man griber ind allerede i skolen," siger Sidsel Stenbak, der er tidligere lærer i folkeskolen, til Newspaq.
Antimobbekonsulenterne foreslår, at skolelærerene tager emnet sexmobning op i deres faglige teams, så det kan munde ud i konkret undervisning af eleverne i, hvor grænserne skal gå.
Hos landets største fagforbund, 3F, er ligestillingskonsulent Marianne Bruun enig i, at folkeskolen skal forebygge de unges sexmobning.
"Man får ikke hjælp i dag i ungdomsårene til at sige ordentlig fra og og stå ved sine egne grænser. Det betyder, at det for den der krænker bliver okay, og at den der bliver krænket, typisk en hende, får den opfattelse, at det er hende, der gør noget forkert. Så jo tidligere, man bliver hjulpet, jo bedre," siger hun.
3F fører hvert år en håndfuld sager om sexchikane på arbejdspladserne. Men det er kun toppen af isbjerget, der ser dagens lys, påpeger Marianne Bruun.
Hun frygter, at krænkelserne har god grobund på øjeblikkets pressede arbejdsmarked, hvor mange er bange for at miste deres job.
"Vi oplever sager, hvor truslen er, at man ikke får den lønforhøjelse, de andre har fået, at man ikke avancerer eller får lov til at beholde jobbet. Der er tale om trusler, som betyder, at man tillader sig at blive gramset på, verbalt chikaneret eller sågar truet," siger hun.
Undersøgelsen er baseret på interview med 259 skoleelever, seks interview i fokusgrupper, fire observationsstudier og 150 timers overvågning på internettet.