Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
Pressemeddelelse fra Sort/Hvid
23-årige Sigrid Johannesen er en del af den første generation, for hvem internettet og sociale medier er en selvfølgelige. Hun er født ind i et vildvoksende informationshav, hvor brugergenereret indhold og professionel journalistik eksisterer sideløbende og er i åbenlys kamp om at få mest opmærksomhed. Med forestillingen THE TROLL SHOW på Sort/Hvid skaber Sigrid Johannesen et portræt af en generation, der er vokset op med massiv informationsforurening og konsekvenserne deraf.
"Medierne har accepteret den moderne sociale medievirkelighed og overgivet sig til opmærksomhedsøkonomiens dominerende logik: at BRUGEREN og det, brugeren vil klikke på, dikterer, hvilket indhold, man producerer. På den måde er det tech-giganternes algoritmer, der selekterer nyhedsbilledet. Politiske beslutninger om klimaforandringer og personlige beretninger om mig-mig-mig læses side om side, og det bliver op til den enkelte at prioritere vigtigheden. Mediehusene har forrådt deres ansvar som guider i samfundsdebatten," siger Sigrid Johannesen.
De virkelige internettrolde
Særligt yderligtgående udmeldinger får reaktioner og når derfor ud til flest mennesker i det algoritmestyrede mediebillede. Som konsekvens er der opstået en stærkt polemisk debatkultur, hvor hver enkelt er overladt til selv at gennemskue oprigtigheden af afsender og sammenstykke sin egen sandhed. Dette er omdrejningspunktet for THE TROLL SHOW, hvor Sigrid Johannesen sætter fokus på på konsekvenserne af et mediebillede, hvor manipulation af virkeligheden ikke længere tilskrives falske internettrolde. THE TROLL SHOW er et eventyr om virkelige trolde. Trolde der desperat forsøger, at finde et eventyr, hvor de passer ind, og som de for en kort stund tør stole på.
Under navnet HOUSE OF TROLLS har Sigrid Johannesen tidligere stået bag to aktioner med sine trolde. Her har hun på forskellig vis udstillet samfundsdebattens hykleri. De højtråbende trolde har rekrutteret maskotter i niqab på Rådhuspladsen og hyldet politikerleden med Det store folketåbevalg. Nu har Sort/Hvid inviteret dem på scenen med THE TROLL SHOW.
Se video fra rekrutteringen af maskotter i niqab og Det store folketåbevalg her: http://www.sort-hvid.dk/projekt/the-troll-show/
THE TROLL SHOW
På Sort/Hvid 23. marts - 13. april
Læs mere på sort-hvid.dk
Om Sigrid Johannesen:
Født 1995. Autodidakt instruktør og dramatiker. Ansat som husinstruktør og konceptudvikler på Sort/Hvid. Sigrid Johannesen arbejder fra et konceptuelt og politisk udgangspunkt, hvor hun gerne inddrager virkelige elementer i sine forestillinger. Som når hun på THE TROLL SHOW har afholdt flere aktioner, der foruden sit fiktionsunivers også kan ses som direkte kommentarer til det politiske landskab.
Kontakt:
Salgs- og kommunikationsansvarlig Maja Vadum Larsen tlf.: 61 70 89 79 email: maja@sort-hvid.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/tech-giganter-styrer-danske-medier?releaseId=13570182
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.