En sand fornøjelse. Det var, hvad Marianne K. Holm havde regnet med, hendes transporttid til udlandet skulle være. Hun havde nemlig købt en lydbog til 90 kroner af TDC, som hun skulle lytte til på sin mp3-afspiller undervejs. Men det kunne hun ikke.Under overførslen til mp3 eren fik hun beskeden: Det har du ikke licens til . TDC mangler nemlig de fornødne rettigheder til, at kunderne kan brænde cd er og lave overførsler på mange af lydbøgerne.Og det irriterer Marianne K. Holm, der har sendt flere breve til teleselskabet, som lovede hende, at de ville kigge på sagen.»Først var beskeden, at det ikke kunne passe, men til sidst skrev TDC, at de beklagede, at ikke havde fået de rigtige rettigheder. Så fik jeg mine penge tilbage med det samme,« fortæller Marianne K. Holm.»Jeg har bedt vores chef om at tage kontakten til vores leverandør for at få ændret det, så det bliver muligt at kunne overføre til en afspiller eller brænde den på cd,« var selskabets svar til Marianne K. Holm.
Flere uger uden reaktion
Men flere uger efter kan Marianne K. Holm stadig gå ind på TDC s hjemmeside og købe lydbøger, der kun kan høres på computeren og altså ikke let transporteres med rundt på cd- eller mp3-afspiller, som ellers er meningen.Teleselskabet beklager fejlen, som de lover at rette inden for 10 dage.»Vi har i denne uge fejlmeldt de bøger, der er problemer med, så man inden længe kan lægge dem ned på en cd- eller mp3-afspiller,« siger pressemedarbejder i TDC Anders Krog. Men han afviser, at TDC vil tage de lydbøger af hjemmesiden, som ikke virker efter hensigten.»Forbrugerne kan trygt købe lydbøgerne nu, og når vi så får rettighederne, kan de redownloade dem. Det ville jo være synd for folk, hvis vi tager nogle produkter af hjemmesiden, så de ikke kan downloade dem til computeren,« er Anders Krogs forklaring.»Det er ikke optimalt, og derfor arbejder vi på at løse fejlen. Men man kan jo godt høre hele bogen. Det er bare begrænset hvor, man høre den,« siger han.Men hvis man allerede har købt en lydbog, der ikke har den fulde funktionalitet, og man ikke har tålmodighed til at vente på, at fejlen bliver rettet, kan man ikke være sikker på at få sine penge tilbage.»Det afhænger af situationen. Produktet er der jo. Og bærbare computere er jo så små nu til dags, at man bare kan tage den med på togrejsen,« er Anders Krogs vurdering.