Står det til landets taxachauffører, bør anklagemyndigheden hurtigst muligt rette skytset mod Ubers danske afdeling.
Uber for Højesteret: Anklager kræver større bøder til chauffører
Sådan lyder meldingen efter dagens retsmøde i Højesteret, hvor fire tidligere Uber-chauffører står anklaget for ulovlig taxakørsel og risikerer bøder for op mod en million kroner.
- Hvis det ender med en dom til chaufførerne, så håber og regner vi med, at politiet hurtigst muligt vil rejse en sag mod Uber Danmark, for det er dem, der er de virkelige skurke i det her spil - ikke chaufførerne, siger Thomas Wiigh Larsen, formand for Taxiførere i Danmark (TiD) til Avisen.dk.
Taxiformanden tilføjer, at han håber på en dom i Højesterets-sagen mod de fire chauffører.
- Vi har selvfølgelig utroligt ondt af de familier, som det går ud over, men hvis de danske taxachaufførers retsfølelse skal sikres, så skal der falde dom i sagen, siger Thomas Wiigh Larsen.
De grimme taxichauffører fik ret
I sagen i Højesteret står de fire chauffører tiltalt for i 2015 at have kørt over 7000 ulovlige taxature for Uber, hvilket tilsammen har indbragt dem knap 900.000 kr.
Oplysningerne om chaufførerne stammer fra den såkaldte "hollænderliste", der er et excel-ark med oplysninger om over 2.000 danske Uber-chauffører.
Listen har de danske skattemyndigheder fået overdraget af det hollandske skattevæsen.
Ifølge Thomas Wiigh Larsen viser det høje antal ture og de store beløb, at Uber aldrig har været ærlige omkring deres formål i Danmark.
- I starten påstod Uber, at de bare var en delekørsels-tjeneste. Det viser oplysningerne fra hollænderlisten jo er totalt løgn. De påstod også, at deres chauffører betalte den skat, de skulle, og det passede jo bestemt heller ikke, siger Thomas Wiigh Larsen.
- Så selvom folk var trætte af, at vi brokkede os i starten, så endte de store, grimme, ildelugtende taxachauffører jo alligevel med at få ret, griner han.
Derfor mener Thomas Wiigh Larsen også, at det er afgørende, at de danske myndigheder får startet en sag mod Ubers danske afdeling så hurtigt som muligt.
- Det er ikke fair, hvis det kun er chafførerne, der bliver straffet, for mange af dem har handlet i god tro. Uber har vildledt dem til at tro, at det de gjorde var lovligt, og derfor fortjener selskabet også at blive straffet for deres rolle i den massive ulovlige taxakørsel, som de har været skyld i, afslutter Thomas Wiigh Larsen.