Efter corona-nedlukningen, skal Danmark sparkes i gang igen, og det er ikke kun Tivoli og andre kendte destinationer, som har brug for besøg.
Også alle de små perler rundt om i landet, som alle de andre turister endnu ikke har opdaget på ferien. Det kan være en lille lokal restaurant nede i en sidegade, vingården som en af de lokale viste dig hen til eller et tilfældigt møde med en lokal, som guidede dig til et smukt uspoleret naturområde.
Det er de oplevelser, som visitudkantsdanmark.dk skal give danskerne, når de i år skal holde ferie herhjemme i Danmark. Og de bedste til at finde et lokalområdes perler er selvfølgelig de lokale.
Derfor er jagten nu gået ind på at finde lokale borgere, som vil afsløre deres områdes mest interessante steder, og dermed give danskere på ferie i Danmark eller rettere i de dele af Danmark, som nogle kalder Udkantsdanmark, nogle helt særlige oplevelser denne sommer.
Hylder de lokale ildsjæle
Kampagnen er igangsat af det danske brændstofselskab Go’on, som i flere år har hyldet lokale ildsjæle i en årlig konkurrence, hvor man kan indstille og stemme på Årets Lokale Ildsjæl.
Mick Kjær, direktør i Go'on, brænder for de små smafund og har nu taget initiativet til at få danskerne gjort opmærksom på de mange små perler derude i landet. Foto: Go'on
- Ideen om at lave VisitUdkantsdanmark.dk opstod på et tidspunkt, hvor vi egentlig havde droppet alt om, at skulle afholde konkurrencen i år. Men det gav alligevel ikke mening for os at aflyse en hyldest af de lokale ildsjæle, for de arbejder jo videre i kulissen, selv om rigtig meget har været i dvale de seneste måneder. Så kombinationen af at vise yderområderne i Danmark frem og samtidig med, at vi kan sætte fokus på de mange ildsjæle, det gav god mening. Derfor blev visitudkantsdanmark.dk født, forklarer Mick Kjær, adm. direktør i Go’on.
Han understreger, at betegnelsen UdkantsDanmark normalt ikke bruges i virksomhedens kommunikation, men der er i dette tilfælde gjort en undtagelse, da det er sagt med et glimt i øjet og for at øge forståelsen hos modtageren.
Go’on er et benzinselskab, som er kendt for at etablere tankstationer i de områder af Danmark, som de store multinationale brændstofselskaber er flygtet fra. Og dermed har de skabt lokal erhvervsudvikling i de mindre byer.
- På 10 år har vi åbnet 158 tanke rundt i hele Danmark og primært ude i landdistrikterne. Flere steder har vi i samarbejde med lokale ildsjæle åbnet tanke i forbindelse med f.eks. en genåbning af en dagligvarebutik, og betydningen af lokale butikker og servicestationer er enorm for de mindre landsbyer. Med visitudkantsdanmark.dk kan vi sætte endnu mere fokus på mange af de mindre lokalsamfund og på den måde, kan vi forhåbentlig skabe et mikro-turisterhverv i områder, som ikke tidligere har været et turistspot. Det kan samtidig være en kickstart efter nedlukningen, så vi kan sætte skub i det lokale Danmark igen, påpeger Mick Kjær.