Mange danske virksomheder er blevet mål for svindlere, som udnytter konkurrencer på Facebook til at lokke oplysninger ud af brugerne.
Det skriver mediet TjekDet, som har fundet frem til flere end 50 danske virksomheder, som i den senere tid har været mål for svindlerne.
Svindlen foregår ved, at svindlerne i kommentarsporet udgiver sig for at være fra virksomheden og indsætter et link, som de beder kunderne om at følge for at få præmien. Kunderne ledes hen til en dygtigt imiteret side, hvor deres personlige oplysninger høstes til brug for forskellige former for kriminalitet.
- Det er meget ubehageligt, siger Brian Lindorf Hansen, som er marketingschef i Knuthenborg Safaripark, der er en af de ramte virksomheder.
Svindlernes mål er lokale varehuse, restauranter og butikker, som laver konkurrencer på sociale medier som en del af markedsføringen. Via opslaget kan kunderne deltage i konkurrencen.
Bauhaus i Odense udlovede i anledning af Fars dag en pizzaovn til én heldig vinder. For at deltage i konkurrencen skulle kunderne like og kommentere opslaget på Facebook. Mange af de håbefulde deltagere i konkurrencen oplevede, at deres kommentar på opslaget blev besvaret. Afsenderen så ud til at være Bauhaus selv og havde teksten: “Til næste trin, følg instrukserne nedenunder”.
Derefter blev kunderne ledt til en side, som imiterede Bauhaus egen side. Her fik kunderne at vide, at de skulle oplyse personlige oplysninger og bankoplysninger for at få udleveret præmien. Det hele som led i forsøg på at skaffe oplysninger fra kunderne, som kan udnyttes til forskellige former for kriminalitet.
Social media specialist i Bauhaus, Line Thorup Andersson, fortæller, at det ikke første gang, at varehusene oplever spam i kommentarsporet, og at de gør meget for at advare kunderne om, at konkurrencerne bliver forsøgt udnyttet af personer med onde hensigter.
TjekDet har fundet konkurrencer fra flere end 50 danske virksomheder fordelt over hele landet, som alle er ramt af de samme kommentarer og falske opslag. Opslagene har præcis samme opbygning som Bauhaus eksemplet. Brian Lindorf Hansen fra Knuthenborg Safaripark siger til TjekDet, at deres kunder altid vil blive kontaktet direkte, og at man ikke efterspørger private oplysninger, før man kan få gevinsten udleveret.