I denne uge faldt der dom i to ud af i alt otte sager siden november om svindel med Mobilepay på Fyn. Det er de første sager ud af flere hundrede anmeldelser, skriver Fyens Stiftstidende
Danske Banks populære betalingsprogram til mobiltelefonen, Mobilepay, er nemt at bruge, men også nemt at misbruge. Det viser omfanget af en ny type svindel, hvor gerningsmænd med stjålne kortoplysninger kan overføre penge fra ofres konti via en såkaldt app.
Siden november 2014 har der været otte sager i Retten i Odense med den type databedrageri, og det bliver ikke de sidste. Antallet af anmeldelser om databedrageri steg eksplosivt fra 2013 til 2014, mens Mobilepay for alvor vandt indpas i danskernes smartphones - fra 98 til 440.
Langt størstedelen handler om misbrug af Mobilepay, bekræfter politikommissær i Fyns Politi Carsten Arentoft Andersen over for avisen.
Den konkurrerende, men mindre populære betalingsapp Swipp har der imidlertid ikke været sager med. Ifølge folkene bag Swipp skyldes det, at man her skal bruge NemID for at oprette sig.
På Mobilepay har man indtil nu kun skullet bruge betalingskortoplysninger for at registrere sig, men fra 7. maj skal man også tilknytte sit CPR-nummer.
Den kommende ændring skyldes dog ikke dårlig sikkerhed med Mobilepay, påpeger chefen for Danske Banks Mobilepay-division, Mark Wraa-Hansen.
- Misbrug i relation til Mobilepay skyldes stjålne kort eller stjålne kortoplysninger, hvor Mobilepay kan være en af kanalerne til svindel. Misbrug af Mobilepay er promiller af, hvad man generelt ser på dankort og andre betalingskort, siger han.
Selv om det ikke er muligt at stjæle mere end 2000 kroner om dagen fra en Mobilepay-konto, ser politiet alvorligt på denne type kriminalitet. I alle otte retssager er gerningsmændene således blevet idømt mellem 20 og 30 dages (betinget) fængsel.