Sverige forbyder Gud i biologiundervisningen
Svenske friskoler må ikke undervise i teorien om intelligent design. Debatten har også raset i Danmark, og en dansk biologilærer ærgrer sig, mens en forsker glæder sig. Han kalder teorien for propaganda , som har gjort folk »forvirrede«

Svenske børn skal nu udelukkende have en videnskabelig forklaring på, hvordan jorden blev skabt.

Både herhjemme og i Sverige har der i de senere år været stigende bekymring for, om idéen om intelligent design – at der står en slags skaber bag livet på jorden – er ved at snige sig godt og grundigt ind i skolernes biologiundervisning.

Men nu har regeringen i Sverige sagt stop. Det skal være ulovligt for lærere på religiøse friskoler at præsentere intelligent design som alternativ til evolutionsteorien i biologiundervisningen.

Intelligent design er en teori om, at der står en intelligent skaber bag designet af mange af naturens organismer. En forklaring, der ifølge mange biologer er en måde at få en Gud ind i biologiundervisningen gennem bagdøren.

Ingen mundkurv

Derfor må biologilærerne nu kun forklare livets oprindelse med evolutionslæren, siger den svenske undervisningsminister, Jan Björklund, til den svenske avis Dagens Nyheter.

Holger Daugaard er biologilærer på Vejlefjordskolens Gymnasium, som har et kristent værdigrundlag. Han er rystet over det svenske initiativ.

»Det er jo fuldstændig tilbage til den sorte middelalder, at man vil forbyde lærerne at sige bestemte ting i klasselokalet. I stedet for religionen er det nu naturvidenskaben, der dikterer, hvad vi skal tro og mene. Vi har da ret til en fri debat,« siger han.

Holger Daugaard tror selv på idéen om intelligent design, men understreger, at han selv bruger helt almindelige lærebøger i biologi.

»Men jeg kan da godt finde på at præsentere intelligent design, når vi i undervisningen snakker om alternativer til evolutionsteorien. Så kan eleverne selv vurdere, hvilke teorier der holder vand. Det er tragisk, at man nu fratager folk muligheden for at vælge,« siger Holger Daugaard.

Vildleder folk

I både England og USA har intelligent design spredt sig til biologiundervisningen og bliver præsenteret i pressen som en reel videnskabelig teori.

Og det er forkert, mener en bekymret Per Christiansen, der er evolutionsbiolog og medarbejder på Zoologisk Museum i København.

»Det er et meget vellykket propagandaforsøg, som har gjort folk forvirrede. Og vi ved, at teorien bliver udbredt af fundamentalistiske troende, der er i fuld gang med at erstatte viden med overtro,« siger han.

Tidligere på året dumpede en farvestrålende bog ind ad døren hos universitetsforskere og adskillige præster, men også på læreværelser i gymnasier rundt omkring i Europa. Uden regning og uden forklaring. Lærebogen hed Atlas of Creation og fra et forlag i Tyrkiet. Bogen er en mere end 500 siders kritik af evolutionslæren, og det fik i foråret mange forskere til at advare lærere om at bruge bogen i undervisningen.

faktaboks

Intelligent Design (ID) er den opfattelse, at naturen er så indviklet indrettet, at der må stå en intelligent skaberkraft bag.

Hovedtanken er, at livets og naturens kompleksitet er for indviklet til at det kan være skabt trin for trin gennem evolutionen.

Begrebet opstod i den amerikanske lærebog Creation Biology . I 1987 afgjorde USAs højesteret, at ordet creation - skabelse - ikke måtte bruges.

I stedet blev begrebet Intelligent Design født, fordi der ikke er nogen religiøs ordlyd i det. Lærebogen kom efter nogle revisioner til at hedde Of Pandas and People.

Mange kritikere af Intelligent Design mener, det bare er en mere spiselig og moderne version af kreationisme, som er troen på, at hele universet og jorden blev skabt for omtrent 8.000 år siden af en guddommmelig kraft.

via Listen To News