SKAT's smuglerkontrol må hver måned køre ud til havererede svenske smuglere, hvis biler er kørt galt med et bjerg af vinflasker og øldåser.
Dæk og biler braser ganske enkelt sammen under vægten fra de nogle gange flere hundrede rammer øl, der så triller ud over motorvejen.
»200-300 ølkasser er helt almindeligt på sådan en trailer hos svenskerne, der overvurderer, hvad deres ofte slidte biler kan holde til. Når dækkene er kørt varme, ser vi ofte, at dækkene eksploderer, hvorefter dåserne vælter ud over trailerkanten,« siger konsulent Lasse Baron Romer fra SKATs' smuglerkontrol, der ser mange svenske 'alkohol-transporter' for tiden, da det snart er tid for den svenske midsommer-fest.
Dødsulykke
Når uheldene sker, må politi og tolderne tage ud til de havererede biler for at tælle flasker og dåser på vejen.
En smuglerulykke er endt fatalt, da en svensk spritsmugler for et par år siden døde ved en afkørsel til Holbækmotorvej, fordi han ikke kunne styre den tungt læssede bil.
Og ved motorvejen op mod Øresundsbroen knækkede en Toyota sammen i 2006.
»Hvorefter det væltede det ud med øldåser på vejen. Vi kender i den grad til de her overlæssede smuglerbiler, der vælter, eller hvis motor går i stå. Jeg kan da godt være bekymret for de trafiksituationer, som det medfører,« siger funktionschef Lars Klamer fra Toldcenter København.
Nogle gange får den svenske bilist lov til at køre videre, hvis han kan bevise, at spiritussen er til eget forbrug. Han må dog først fjerne det ulovlige overlæs.
»Overlast tager vi ret alvorligt i politiet,« siger vicepolitiinspektør Ole Kahr fra Københavns Politis færdselsafdeling.
Reglerne om overlæs gav i øvrigt for nyligt tre svenske børn en skatteyderbetalt togtur til Sverige.
»En kvinde havde nemlig på grund af de mange øl omkring 150 kilo overvægt i bilen. Men så kunne hun jo lige sætte sine tre børn af, og så passede vægten. Derefter måtte vi toldere sørge for, at børnene kom hjem,« siger Lasse Baron Romer fra SKAT's smuglerkontrol.