Det danske turisterhverv skal være forberedt på et boom, når covid-19-restriktionerne bliver lempet.
Især blandt tyskerne er der en ophobet efterspørgsel efter udlandsrejser, konkluderer konsulenthuset Simon-Kucher & Partners på baggrund af en undersøgelse.
Undersøgelsen indikerer, at folk over store dele af verden nærmest ikke kan vente med at komme ud at rejse igen, og derfor står klar til at tage storstilet revanche efter coronapandemien.
Med turisterne følger en ophobet og betydelig købekraft, som måske vil komme de danske turisterhverv til gode allerede i indeværende år, mener Simon-Kucher & Partners.
Ifølge undersøgelsen, der er gennemført af Simon-Kucher & Partners og analysefirmaet Roirocket, forventer 57 procent af de adspurgte, som tog på ferierejser før covid-19-pandemien, at rejse igen i 2021 - primært i løbet af årets anden halvdel.
En fjerdedel af de adspurgte ved ikke, hvornår de vil rejse igen. Undersøgelsen viser også, at lempelser af restriktioner ikke er den eneste afgørende faktor for de rejsendes beslutninger om, hvornår de skal tage på deres næste rejse. Udbredelsen af immunitet har også betydning.
Tyskerne har sparet op
Hele 70 procent er parat til bruge den samme sum penge - eller mere på rejser i 2021, skriver Simon-Kucher & Partners i en pressemeddelelse.
Tyskland skiller sig ud mht. ophobet købekraft, eftersom andelen af rejsende, der forventer uændrede eller forhøjede rejsebudgetter, er helt oppe på 81 procent, hvilket gør turister fra Tyskland endnu mere attraktive.
Kun 19 procent af tyskerne forventer at bruge færre penge på at rejse end før pandemien.
"Revanche-rejsende" har allerede pakket kufferten
I dele af Asien ser man allerede nu en trend med såkaldte ”revanche-rejsende”, som rejser i stor stil for at tage revanche efter mange måneders covid-19-lockdown.
I Kina var rejseaktiviteten ifølge Bloomberg i golden week-ferien i oktober 2020 oppe på mere end 80 procent af niveauet i 2019.
Blandt alle adspurgte forbrugere kategoriseres cirka 10 procent i øjeblikket i segmentet "revanche-rejsende", og andelen vil måske blive endnu større. "Revanche-rejsende" er således klar til at rejse og har nærmest allerede pakket kufferterne.
Fra rejsende inden for dette segment kan rejse- og turistvirksomheder forvente ikke blot flere bookinger, men også forøgelser af nogle af opholdenes længde.
- Generelt er revanche-rejsende villige til at bruge flere penge på indkvartering og mad og drikkevarer, når de begynder at rejse igen, hvilket er et godt tegn for hoteller og restauranter, siger senior director Toke Høgild fra Simon-Kucher & Partners.
Fleksibilitet kan blive afgørende
39 procent af de adspurgte forventer at rejse mere indenrigs end før pandemien, mens 49 procent vil rejse mindre internationalt.
46 procent af de rejsende vil tage mere på bilferie, mens 47 procent vil flyve mindre, og 42 procent vil køre mindre med tog.
51 procent af de adspurgte rejsende planlægger at booke en større del af deres rejser i sidste øjeblik på grund af den generelle usikkerhed.
47 procent planlægger at booke tidligere, så de kan nyde godt af prisfordele. Denne opdelte tendens passer til det faktum, at 76 procent af de rejsende forventer tilbud og rabatter efter pandemien.
Især pakkerejser med gode aflysningsmuligheder vil være eftertragtede.
- Alt der kan sikre fleksibilitet i planlægningen, vil blive påskønnet af de rejsende – og derfor efterspurgt.
- Ved at tilbyde kunder mere fleksible bookingregler i kombination med attraktive incitamenter vil turisterhvervene være i stand til at imødekomme den ophobede efterspørgsel blandt forbrugerne. Og dermed kan de opnå flere bookinger allerede her i 2021, siger Nicolai Broby Eckert, Simon-Kucher & Partners.