Sure kvinder – drik mælk nu

Præmenstruelle kvinder bør drikke mælk og spise D-vitamin, så hjælper det på humørbomberne.

Præmenstruelle kvinder bør dagligt drikke fire glas mælk – eller spise calcium – og supplere det med indtag af D-vitamin, så skulle det hjælpe de op mod 40 procent af landets kvinder, der er påvirket af den kvindelige cyklus.

Det er en amerikansk undersøgelse, der ifølge Mejeriforeningen viser, at calcium og D-vitamin kan forebygge symptomerne på PMS, som det kaldes i fagtermer.

»For kvinder, der er meget generet af PMS, og som ved, at de ikke får en halv liter mejeriprodukter og noget ost hver dag, er det da forsøget værd,« siger chefrådgiver Susan Rønholt Hansen fra Mejeriforeningen i en pressemeddelelse.

Forskerne på afdelingen for Public Health på University of Massachusetts I USA sammenlignede kosten hos 1.057 kvinder, der led af PMS, med data fra 1.968 kvinder, som ikke havde symptomer. Resultaterne viste, at kvinder med PMS har lave værdier af calcium og D-vitamin, og at man ved at øge indtaget kan mindske risikoen for at blive ramt af PMS. Undersøgelsen, der er publiceret i Archives of Internal Medicine, fandt tydelige effekter på udviklingen af PMS ved et D-vitamin- og calcium-indtag svarende til fire glas mager mælk om dagen samt et tilskud af D-vitamin.

De undersøgte kvinder var mellem 27 og 44 år. Forskerne slår samtidig fast, at calcium og D-vitamin desuden kan reducere risikoen for knogleskørhed og nogle typer af kræft.

PMS for begyndere:

PMS omfatter et væld af symptomer, der forekommer mellem ægløsningen og menstruationens start. Men der er oftest tale om negative følelser, væskeophobning, smerter samt mad-associerede tilstande som øget appetit og trang til særlige fødevarer.

Symptomerne varierer i intensitet og mængde fra kvinde til kvinde, men op mod 40 pct. har så voldsomme symptomer, at der er tale om egentlig PMS.

Kilde: Mejeriforeningen

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.