Supermarkeder vinder på økologi

De fleste supermarkeder har fundet ud af, at forbrugerne gerne køber økologi og satser derfor på området. Irma og Netto skiler sig ud.

Det er gode penge i økologi, og det har flere store supermarkeder fundet ud af.

En ny undersøgelse viser, at supermarkederne vinder på at sælge flere økologiske æbler, cornflakes og andre varer med det røde økologimærke, og også forbrugerne vinder på den økologiske satsning.

»I sidste ende er det forbrugerne, der vinder, når supermarkederne udvider deres økologiske sortiment og tilbyder en større produktmangfoldighed,« siger Henrik Hindborg markedschef i Økologisk Landsforening, der sammen med GFK for første gang har sat tal på gevinsten ved at satse på økologiske varer.

Kvickly og SuperBrugsen har flest økologiske varer, mens Irma er klart i front hvad angår salg af økologi i forhold til kædens størrelse. Andelen ligger på 14,5 procent, hvor gennemsnittet i de danske butikker er 6,5 procent. Til gengæld vinder Netto på størrelsen, for den gule discountkæde har med et årligt økologisalg for over en halv milliard kroner næsten 17 procent af hele det danske marked for økologivarer.

Derimod gør hverken SuperBest, Føtex, Rema 1000, Bilka eller Aldi særlig meget ud af økologien, og har ifølge undersøgelsen det største uudnyttede økologiske potentiale.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.