Supermarkedskæden 365discount vil i en periode skære momsen på alle alle frugt- og grøntvarer for at fremme sundere spisevaner blandt danskerne.
Det betyder, at der fra den 25. til den 31. januar ikke vil være moms på frugt og grønt i kædens butikker i hele landet.
Initiativet er ifølge discountkæden en reaktion på den inflation, der har fået mange forbrugere til at fravælge sundere fødevarer, og så er det samtidig en opfordring til Christiansborg om at sænke momssatsen på frugt og grønt permanent for at fremme sundere fødevarevalg for alle.
- Vi står over for en alvorlig udfordring, hvor 48 procent af danskerne har ændret madvaner på grund af højere priser og i stigende grad spiser mindre sundt, siger Michael Tilsted, kædedirektør for 365discount.
- Vores mål er at gøre sunde valg tilgængelige for alle danskerne. Ved at skære momsen på frugt og grønt, selv for en kort periode, ønsker vi at demonstrere over for politikerne på Christiansborg, hvordan prisen påvirker forbrugernes valg, siger han videre.
365discount oplyser, at man længe har haft et ønske om at se differentieret moms på frugt og grønt i Danmark.
- Det er naturligvis en investering for os at skære momsen på frugt og grønt i en hel uge. Men vi er villige til at betale prisen for at sende et signal i forhold til folkesundheden, og for at kunne vise med data hvor stor betydning priserne har på tilvalget af sundere fødevarer, siger Michael Tilsted.
Det er ikke første gang 365discount prøver at fjerne momsen af frugt og grønt i en kortere periode. Da kæden gjorde det samme i 2022, købte danskerne ifølge kædens tal 23 procent mere frugt og 44 procent mere grønt i perioden. et lig tallene talte for sig selv.
- Vi kan se stor opbakning blandt danskerne i forhold til at sænke priserne på sunde fødevarer permanent. Men på den lange bane kan vi ikke gøre det alene. Det kræver en samlet indsats fra både detailhandlen og politikerne, og derfor håber vi, at denne indsats vil give os yderligere data, som vi kan bruge til at argumentere for en permanent ændring af momsreglerne, siger Michael Tilsted.
Lidl har sat gang i et lignende initiativ. Supermarkedskæden vil i hele februar fjerne momsen på frugt og grønt for kædens pluskunder i kædens 145 butikker.