Bliver Fakta døbt om til Coop Hverdag? Og skal man fremover finde sin superbrugsen under navnet Coop Mad?
Det er der meget, der tyder på. Coop har i Roskilde-bydelen Trekroner ombygget den lokale Fakta og kalder den nu Coop Hverdag, mens der nu på den nærliggende Superbrugsen står Coop Mad.
- I et presset dagligvaremarked er det dyrt at opretholde flere kæder. Derfor er vi i gang med at vurdere, hvordan vi kan indrette os fremadrettet. Det sker med test i den virkelige handel. Beslutning om en ny strategi ligger et år forude, men den kan betyde, at der også skal kigges på nye navne for butikkerne, fortæller koncerndirektør Jens Visholm, Coop Danmark, til Finans.
Coop arbejder på at strømline butikkerne for at skabe en mere enkel koncern med tættere intern samarbejde. Idéen er at reducere omkostningerne.
- Vi skal prøve forskellige butikselementer af over for forbrugerne. I Trekroner er det oplagt, da vi har to kædebutikker ved siden af hinanden. Dermed kan vi se, hvordan kunderne reagerer. Sådanne pilotbutikker er afgørende for planlægning af fremtidens strategi, siger Jens Visholm til Finans.
I Sverige er kædenavnene strømlinet til Coop med tilnavne som stor, nær og lille, skriver Finans.
Coop driver i dag omkring 1.100 butikker i kæderne Kvickly, Fakta, Superbrugsen, Irma, Dagli’brugsen og Lokal’brugsen.
På trods af sin størrelse blev Coop sidste år overhalet af Salling Group som med Netto, Føtex og Bilka nu er størst målt på markedsandele i salg af dagligvarer.