Island nyder lige nu opmærksomheden fra hele verdenspressen, efter det mandag aften lykkedes at knække fodboldstormagten England i ottendedelsfinalen ved EM i Frankrig.
Og succesen kommer på et godt tidspunkt for det lille Island, der for kort tid siden trak negative overskrifter i udlandet.
Det mener islænding og lektor og ph.d. ved Institut for Finansiering ved Copenhagen Business School Ulf Nielsson.
- Vi har jo lige været i stormvejr i forbindelse med Panama-skandalen, hvor vores statsminister blev nødt til at træde tilbage. Men nu kan vi igen være stolte, og så træder alt andet i baggrunden for en stund, siger Ulf Nielsson.
Han forklarer, at mange islændinge sukkede opgivende, da landets statsminister blev afsløret i forbindelse med Panama-afsløringerne - ikke mindst fordi mange stadig har finanskrisen i frisk erindring.
- Det bragte minderne tilbage til 2008, og mange spurgte sig selv, om vi overhovedet har lært noget af krisen. Men nu blæser der nye og friske vinde med en nyvalgt præsident og kæmpe succes i Frankrig, og det har islændingene brug for, siger Ulf Nielsson.
Den store opmærksomhed omkring Islands resultater ved EM kan meget vel være med til at hjælpe udviklingen på vej i et land, der i forvejen er under forandring, vurderer han.
- Vi er oprindeligt en fiskenation, men for nylig blev turisme vores største industri, og mange har været bange for, at det kunne være en boble, men omtalen fra EM er virkelig god reklame, og det giver islændinge selvtillid.
Island har tidligere skabt store resultater blandt andet på håndboldbanen, men Ulf Nielsson mener ikke, at det kan sammenlignes med fodboldlandsholdets resultater.
- Fodbold er noget helt andet, og der er langt flere, der følger med i fodbold end håndbold, siger han.
- Mange af de turister, der besøger Island, kommer fra USA, og der kender man ikke til håndbold, så det her har en helt anden gennemslagskraft.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.