Arbejder med karriererådgivning, lederudvikling, talenttest og styrkebaseret coaching. Uddannet ergoterapeut- Har tidligere arbejdet såvel i det offentlige såvel som det private. Jeg er optaget af hvordan vi skaber meningsfulde arbejdsliv. I en verden som er i konstant forandring, har vi brug for redskaber til at kunne redesigne vores arbejdsliv op til flere gange i løbet af et langt liv. Det stiller store krav til os selv som mennesker, men også til vores organisationer.
Du kan følge Nanna Agerlins arbejde på www.nannaagerlin.com
Overforbruger du dine talenter?
Kender du din egen måde at reagere på, når du bliver presset? Måske bliver du ekstra kritisk og negativ? Eller er du typen, der tager flere og flere opgaver ind, selvom din kapacitet for hvad du kan overskue og magte for længst er nået?
Er du den som overvældes af alle andres følelser og føler dig hudløs? Det kan også være, at du bliver mere og mere flyvsk. Alt imens du sætter flere projekter i søen end du kan gøre til virkelighed?
Vores reaktionsmønstre er meget forskellige. For alle eksempler kan være udtryk for, at du anvender dine talenter på en uhensigtsmæssig måde. Vores talenter er udtryk for den måde, vores hjerne fungerer bedst.
Så dine talenter er ligesom de værktøjer du naturligt har ved hånden. Og de værktøjer kan du anvende hensigtsmæssigt eller uhensigtsmæssigt. Så der hvor du naturligt kan performe bedst er også der hvor du kan overforbruge dig selv.
Jo bedre, du kender dig selv og dit potentiale, des lettere vil du kunne spotte hvornår du begynder at bruge dig selv uhensigtsmæssigt.
Hvis du vil undgå stress, er det vigtigt at kende dig selv godt nok til at forstå de tegn, din krop og sind sender til dig. Mange af os oplever først sent, at vi er alt for pressede.
Jo bedre. du kender dig selv, des lettere vil det være at spotte netop dine tegn på at du er for presset. Det er nemlig ikke helt de samme ting, som presser os.
De fleste begynder at overforbruge os selv, når vi ikke tager os tid til at hvile. En stor del af årsagen til stress ligger i vores arbejdskultur og samfundskultur med altid at skulle være online, ikke gå glip af livet og derfor aldrig rigtig hvile.
Vi er ikke bygget til at præstere 24/7 og det har store konsekvenser, når vi altid skal performe uden at holde pause. Mange af os holder aldrig rigtigt fri – heller ikke når vi har fri. Så er kalenderen fyldt med sociale aktiviteter, så får du faktisk ikke ladet dig selv helt op.
Vores organisationer og ledere, som vi arbejder for, har et stort ansvar for at skabe en bæredygtig arbejdskultur. At skabe arbejdspladser, hvor mennesker trives og ikke overforbruges.
Men vi har også selv et ansvar for at passe godt på os selv. Forskning viser, at når vi selv, og vores eventuelle leder, kender vores talenter, kan vi bruge os selv bæredygtigt og bedst.
Bæredygtigt, så vi kan være sunde og i holde til et helt langt arbejdsliv. Bedst, så vi trives, oplever mening og skaber bedre resultater. Begge dele kræver selvindsigt, selvaccept og modenhed.
Jeg ser alt for tit i min praksis, at vi først begynder at tage os selv alvorligt, når vi går ned med stress, depression, bliver skilt eller får ondt i livet på anden måde. Forud for dette ligger en lang periode, hvor vi har været kortluntede, ulykkelige og lave på energi.
Når vi er stressede, har vi overhørt basale behov og egne grænser. Vores nærmeste lider under det. Og det kan være en mærkelig omvendt logik, som er på spil: Vi fortsætter på arbejdet, tager os sammen for at kunne tage os af vores nærmeste.
Men i virkeligheden bliver vi mindre og mindre i stand til at være nærværende og ægte tilstede.
Det kan du gøre selv for at forebygge:
- 1) Begynd at lægge mærke til, hvad der er dine første tegn på, at du er presset.
- 2) Tænk på, hvad du kan gøre for at passe på dig selv. Både på dit arbejde og i din fritid.
Dette er et blog-indlæg og ikke et udtryk for Avisen.dk's holdning. Hvis du finder, at indlægget er æreskrænkende eller indeholder injurier, så send en mail til tip@avisen.dk.