400 danskere sidder strandet på et hotel i Thailand. Det hele startede onsdag, hvor et defekt fly med kurs mod Danmark måtte nødlande og vende tilbage til Thailand.
Flyet skulle have fløjet i pendulfart mellem Danmark og Thailand for at fragte danskere på ferie og hjem igen. Men først i morgen ser det ud til at lykkes det første hold danskere at komme hjem, efter at Tyrkiet Eksperten endelig har fundet et fly.
Klokken 06.45 mandag morgen ankommer de første strandede danskere til Billund Lufthavn. Det andet hold lander i Kastrup Lufthavn tirsdag klokken 13.10. Det fortæller informationschef i Tyrkiet Eksperten Michael Klose.
- De rejsende er frustrerede og vil gerne hjem. Mange af dem skulle jo møde på arbejde mandag. Vi har forsøgt alt, hvad vi kunne for at få dem hjem. Vi har også forsøgt at booke pladser hos SAS og Lufthansa, men forgæves, siger han.
Michael Klose forklarer en del af de voldsomme forsinkelser med, at det snart er påske og derfor mange rejsende, der har optaget flypladserne.
Midt i problemerne med at få de danske turrister hjem, er Tyrkiet Eksperten igen i år det rejseselskab, der har modtaget flest klager. I 2006 behandlede rejseankenævnet 50 klager mod rejseselskabet. Og det er ikke acceptabelt, mener Michael Klose.
- Det er overhovedet ikke godt nok. Vi vil ned på et acceptabelt niveau på under ti klager om året. Og der skal vi til at kigge på, hvad vi kan gøre bedre, siger informationschefen, der fortæller, at mange af klagerne går på, at folk ikke får det hotel, som de på forhånd har bestilt og betalt for.